مروری بر تراز تجاری ایران و تاجیکستان همزمان با شانزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک
مروری بر تراز تجاری ایران و تاجیکستان همزمان با شانزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک
صدور خدمات فنی و مهندسی، احداث شرکت‌های مشترک تولیدی در مناطق آزاد تاجیکستان، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص انتقال فناوری، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان از جمله ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو طرف به شمار می‌روند.

به گزارش «نبض انرژی»  شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان، فعالیت خود را از روز گذشته (سه‌شنبه) با هدف گسترش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور به ریاست “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز کرده است.

گذری برظرفیت‌های کشور تاجیکستان همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور
کشور تاجیکستان با 143.100 کیلومتر مربع مساحت و جمعیت 9.5 میلیون نفری تا سال 2021، از 0.4 درصد ذخیره آب جهانی برخوردار است.
تولید ناخالص داخلی این کشور 9.6 میلیارد دلار، سرانه تولید ناخالص داخلی 859 دلار و حجم تجارت خارجی 6.3 میلیارد دلار تا سال 2022 بوده است.
مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور تاجیکستان شامل آلومینیوم، پنبه (به صورت نخ)، برق، خشکبار، سنگ‌های قیمتی، میوه و سبزیجات و اقلام وارداتی شامل مشتقات نفتی، اکسید آلومینیوم، ماشین آلات، مواد غذایی و دارو است.

مروری بر تراز تجاری ایران و تاجیکستان همزمان با شانزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک
بر اساس این گزارش، روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان هم اکنون به 300 میلیون دلار می رسد و رسیدن حجم مبادلات تجاری  500 میلیون دلاری در شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های دو جانبه هدفگذاری شده است.
نکته اینکه عمده تعاملات اقتصادی ایران و تاجیکستان مبتنی بر تبادل کالاهای غیرنفتی است. عمده کالاهای صادراتی ایران به تاجیکستان شامل میلگرد و محصولات ساختمانی، مواد غذایی، شوینده‌ها، قیر، تولیدات پتروشیمی، انواع میوه، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتور و ادوات است و کالاهای وارداتی به ایران از این کشور نیز شامل پنبه، آلومینیوم، خشکبار و ماشین‌آلات صنعتی است.
این گزارش اضافه می‌کند حجم صادرات ایران در سال 1397 از 78.3 میلیون دلار به 170 میلیون دلار در سال 1401 و در همین بازه زمانی حجم واردات ایران از 26 میلیون دلار به 79 میلیون دلار رسیده است.
همچنین تراز تجاری دو کشور ایران و تاجیکستان از 52.3 میلیون دلار به 91 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان
این گزارش حاکی است صدور خدمات فنی و مهندسی، احداث شرکت‌های مشترک تولیدی در مناطق آزاد تاجیکستان، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص انتقال فناوری، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان از جمله ظرفیت و پتانسیل‌ها در جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو طرف به شمار می‌روند.
لازم به توضیح است شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان توسط دبیران کمیسیون مشترک دو کشور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و این اجلاس قرار است تا پنج‌شنبه به میزبانی وزارت انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در شهر دوشنبه ادامه یابد.