تزریق روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به شبکه سراسری، حاصل جمع‌آوری فلرها
تزریق روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به شبکه سراسری، حاصل جمع‌آوری فلرها
پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس با هدف جمع‌آوری گازهای فلر در منطقه اهواز و یادآوران تأسیس شد. این پروژه دارای دو ترند 250 میلیون فوت‌مکعبی است که فاز یک جمع‌آوری فلرهای گازی چند ماه پیش با حضور رئیس‌جمهوری کلید خورد و با راه‌اندازی آن، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد.

علی‌اکبر وفایی، سرپرست برق پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس، در گفت‌وگو با خبرنگار «نبض انرژی» گفت: «برگزاری رویداد پتروفن سبب رشد و توسعه شرکت‌های پتروشیمی دانش‌بنیان می‌شود، چرا که در سال گذشته دستاوردهای قابل‌توجهی را از خودشان به جای گذاشتند. امیدوارم که در سال‌جاری شاهد پیشرفت و ارتقای دانش و فناوری و نوآوری در این صنعت باشیم.»

وی دررابطه‌با پروژه جمع‌آوری گازهای همراه گفت: «پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس با  هدف جمع‌آوری گازهای فلر در منطقه اهواز و یادآوران تأسیس شد. این پروژه دارای دو ترند 250 میلیون فوت‌مکعبی است. ازآن‌جاکه شرکت در نظر داشت که زودتر پروژه را به مرحله بهره‌برداری و راه‌اندازی برساند، تصمیم بر این گرفته شد که پروژه به دو فاز یک و دو تقسیم شود؛ بنابراین، تمرکز بر انجام فاز یک شد. این فاز چند ماه پیش با حضور رئیس‌جمهوری کلید خورد. با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد.»

وفایی افزود: «طبیعتاً با توجه به اینکه این پالایشگاه‌ها، پالایشگاه‌هایی هستند که خوراکشان را از گازهای سرچاهی دریافت می‌کنند، این میزان گاز می‌تواند کم یا زیاد شود؛ به‌دلیل اینکه خروجی چاه‌ها را می‌گیرد، ولی ظرفیت آن 250 میلیون فوت‌مکعب است. درحال‌حاضر، فاز یک فعال است و پالایش را انجام می‌دهد. هدف از احداث این پالایشگاه، تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) است و گازهای سبک و تصفیه‌شده نیز برای تأمین گاز کشور به شبکه سراسری گاز ارسال می‌شوند. همچنین گوگرد گرانول‌شده نیز از تولیدات این کارخانه خواهد بود که می‌تواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی استفاده شود. افتتاح این پروژه کمک بزرگی به جمع‌آوری و بازیابی گاز‌ مشعل‌های غرب کارون می‌کند و در کاهش آلودگی شهر اهواز و مناطق اطراف آن بسیار اثرگذار است.»

وفایی، سرپرست برق پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس گفت: «اجرای این پروژه باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در اهواز و حومه می‌شود. در مرحله دوم، بحث سودآوری مطرح است که در صورت راه‌اندازی کامل فاز یک، برآوردها این است که روزانه 300 هزار درآمدزایی را به همراه داشته باشد. فاز دوم نیز در دست اجراست که بخشی از پروژه در جریان انجام عملیات فاز یک انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود که چندماه آینده به اتمام برسد.»