اجرای ۵ ابر پروژه انتقال آب دریا در کشور
اجرای ۵ ابر پروژه انتقال آب دریا در کشور
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پنج ابر پروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب افزود: این طرح‌ها به‌صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه‌داد: یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس است که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان‌کرد: چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در این دولت با قدرت جلو می‌رود و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به‌منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه دولت بیش از هشت میلیارد دلار برای این طرح‌ها تأمین مالی کرده است، گفت: تأمین مالی در بخش شرب توسط دولت انجام می‌شود و در بخش صنایع نیز شرکت‌های غیردولتی و صنایع بزرگ، پرآب بر و سود ده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی به برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوهای آبی اشاره و ضمن تشریح اهداف برگزاری نخستین نشست از مجموعه «گفت‌وگوهای آبی» افزود: افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب، استفاده بهینه از این نعمت خدادادی را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه‌کرد: بر همین اساس و به‌منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر و برای اینکه طرح‌های وزارت نیرو را در معرض نقد و ارزیابی و بهبود قرار دهیم، نیاز به گفت‌وگو و تعامل با نخبگان داریم.

بزرگ‌زاده با اشاره به‌ضرورت برپایی نشست گفت‌وگوهای آبی گفت: این پروژه‌ها به‌طور دائم می‌توانند بهبود پیدا کرده و اصلاح شود؛ بنابراین به دنبال این هستیم که یک گفت‌وگوی عمیق میان مؤلفان طرح، صاحب‌نظران و منتقدان برقرار کنیم و این طرح‌ها را در معرض نقد اندیشمندان قرار دهیم.

وی ادامه‌داد: در این نشست‌ها از مشاوران و مؤلفان طرح‌های انتقال آب دریا و از اساتید دانشگاه و سمن‌های محیط زیستی نیز دعوت شده تا در فضایی تخصصی به بحث و گفت‌وگو بپردازیم و بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نتیجه آن به اطلاع مردم و نخبگان نیز خواهد رسید.

سخنگوی صنعت آب، درباره حمایت قانون‌گذار از اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۰ تصویب شده و مبنای کار قرار گرفته است.

بزرگ‌زاده ادامه‌داد: همچنین قانون بند «ع» تبصره ۸ که مورد تاکید برنامه هفتم نیز بوده، مربوط به بازتخصیص صنایع است که صنایع بزرگ و پرآب بر را ملزم کرده تا از آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا استفاده کنند و به این طریق کمک شود تا فشار بارگذاری آب بر روی منابع آب کم شده و این آب آزاد شده به کمک تأمین شرب و محیط‌زیست بیاید.

وی خاطرنشان‌کرد: نتایج و نکات مثبت نخستین نشست که عصر امروز برگزار می‌شود، در فرایندهای بازنگری و تألیف طرح توسط مشاوران و نهادهای تصویب‌کننده و وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.