رشد ۸۰ درصدی تولید برق توسط نیروگاه گتوند/آورد سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعبی
رشد ۸۰ درصدی تولید برق توسط نیروگاه گتوند/آورد سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعبی
مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: میزان تولید برق نیروگاه گتوند امسال با رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»فرهاد نادران در جمع خبرنگاران بازدیدکننده از سد و نیروگاه گتوند افزود: نیروگاه سد گتوند یکی از بهترین نیروگاه های برق آبی کشور است که تابستان امسال به کمک شبکه سراسری آمده بود.

وی ادامه داد: فاز نخست این نیروگاه به ظرفیت یک هزار مگاوات سال ۹۱ افتتاح شد و نقش مهمی در وضعیت شبکه برق کشور دارد.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند خاطرنشان کرد: امسال این نیروگاه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کیلووات برق تولید و به شبکه سراسری تزریق کرد.

نادران گفت: پس از اتمام فصل اوج بار واخد های چهارگانه آن یک به یک برای تعمیرات از مدار خارج می شوند که تعمیرات واحد نخست به اتمام رسیده و آماده تولید برق است. امروز دیسپاچینگ ملی درخواست اتصال واحد دوم نیروگاه به شبکه را داشت که در حال انجام است.

مدیر اجرایی نیروگاه و سد گتوند افزود: واحد های بعدی نیروگاه به ترتیب وارد تعمیرات خواهند شد و تلاش خواهیم کردتا پیش از نوروز تمام تعمیرات نیروگاه انجام شده و با آمادگی کامل وارد فصل گرم شویم.

 

آورد ۱۲ میلیارد مترمکعبی سالانه سد گتوند

نادران درباره وضعیت سد گتوند خاطرنشان کرد: سد گتوند یکی از بهترین سدهای کشور است که نقش مهمی در مهار سیلاب ها دارد.

وی به حواشی مطرح شده درباره این سد و شوری آب آن اشاره کرد و ضمن رد این موارد افزود: سد گتوند نه تنها موجب شوری نشده بلکه رونق کشاورزی در منطقه را به همراه آورده است.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: اگر این سد نبود سیلاب های عظیم خسارات جبران ناپذیر ایجاد می کرد. این سد از ابتدای بهره برداری تاکنون ۱۱۲ میلیارد مترمکعب آب را مهار کرده است. همچنین تاکنون ۱۸ سیلاب بزرگ را کنترل کرده است و نقش مهمی در منطقه دارد.

وی مطالب منتشره در باره میزان شوری آب سد را نادرست خواند و گفت: برخی مداقع مسائل سیاسی واقعیت این سد را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند خاطرنشان کرد: اکنون EC آن در حد هزار است و هر زمان هرکسی می تواند برای آزمایش آن مراجعه کند.

نادران گفت: سدگتوند سالانه ۵ میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب آب را ذخیره می کند و ذخیره آب امسال آن به چهار میلیارد و ۹۰۰میلیون متر مکعب رسید. سالانه این سد ۱۲ میلیارد مترمکعب آورد دارد.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند ارتفاع سد را ۸۲ متر و طول تاج سد را ۷۶۰ متر عنوان کرد و گفت: حجم بدنه سد ۳۱ میلیون متر مکعب است.

نادران دبی رودخانه کارون را ۲۵۰ میلیون مترمکعب برشمرد که در تابستان به ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه می رسد.

وی حجم آب سد را ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد که حجم آب سد نسبت به ۱۴۰۱، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: EC آب سد یک هزار و ۶۵۰ واحد است اما آلاینده هایی مثل مزارع غیرمجاز پرورش ماهی میزان EC را به یک هزار و ۷۰۰ و پساب صنعتی به ۱۲۵۰ یا اینکه فاضلاب کشت و صنعت کارون ۳۴۰ واحد میزان EC را افزایش می دهد.

نادران سهم آلایندگی خروجی آب سد از فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی را هر یک به ترتیب ۲۷، ۱۳ و ۶۰ درصد عنوان کرد.