نفت برنت ۸۱ دلار و ۳۶ سنت شد
نفت برنت ۸۱ دلار و ۳۶ سنت شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶ سنت معادل ۰.۰۷ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، قیمت نفت در شرایطی در روز جمعه کاهش یافته که تاجران در حال بررسی احتمال تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید در اجلاس آینده هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 6 سنت معادل 0.07 درصد کاهش به 81 دلار و 36 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 62 سنت معادل 0.80 درصد کاهش 76 دلار و 48 سنت معامله می‌شود.
انتظار کاهش بیشتر تولید ائتلاف اوپک پلاس جهت متعادل کردن بازارها در 2024 باعث شده هر دوی این شاخص‌های نفتی اولین افزایش قیمت هفتگی خود را طی 5 هفته گذشته تجربه کنند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بازار را با اطلاعیه‌ای در روز چهارشنبه شوکه کردند. طبق این اطلاعیه، نشست وزارتی اوپک پلاس 4 روز و تا 30 نوامبر به تعویق می‌افتد. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان این گروه نتوانسته‌اند در مورد سطح تولید به توافق برسند.

این خبر در ابتدا قیمت نفت برنت را 4 درصد و قیمت نفت آمریکا را 5 درصد در روز چهارشنبه پایین آورد.
تجارت در حال حاضر به خاطر تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا آرام شده است.
از طرف دیگر دورنمای کوتاه مدت اقتصاد چین خوش‌بینانه‌تر شده و از بازار نفت حمایت کرده است.
بازار سهام چین در روز پنجشنبه رشد داشت، در حالی که انتظار می‌رفت این کشور محرک‌های مالی مستقیم خود را به بخش مسکن اختصاص دهد.
البته افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و کاهش حاشیه‌های سود پالایشگاهی در این کشور می‌تواند تقاضا برای نفت از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی را پایین آورده و تاثیر مثبت رشد اقتصاد چین را خنثی کند.
اما دورنمای بلند مدت اقتصاد چین آنقدرها هم خوشبینانه نیست. تحلیلگران می‌گویند رشد تقاضای نفت در این کشور در سه ماهه اول سال آینده میلادی تا حدود 4 درصد کاهش خواهد یافت.
رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک همچنان بالاست.
شرکت انرژی پتروبراس برزیل قصد دارد 102 میلیارد دلار طی 5 سال آینده برای تقویت تولید تا 3.2 میلیون بشکه در روز سرمایه‌گذاری کند. برزیل در 2024، 2.8 میلیون بشکه در روز تولید خواهد داشت.