سدهای کارون بزرگ آماده ورود سیلاب‌های پائیزی است/ تدارک 9هزار مگاوات ظرفیت برقابی ‌کارون برای پیک 1403
سدهای کارون بزرگ آماده ورود سیلاب‌های پائیزی است/ تدارک 9هزار مگاوات ظرفیت برقابی ‌کارون برای پیک 1403
رئيس حوضه آبريز رودخانه كارون بزرگ با بیان اینکه حجم مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ در حال حاضر ۸ هزار و ۴۰۷ میلیون متر مكعب است، گفت:با توجه به سیلاب‌ها و بارش‌های قابل پیش بینی آذر و دی ماه و ذخیره آن‌ها در مخازن، در زنجیره كارون مشكلی نداریم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  فراز رابعی غلامی،گفت: حوضه آبریز کارون بزرگ ۷ سد مخزنی بزرگ با حجم کل ۱۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب در حال بهره‌برداری دارد که از این تعداد حجم زیر تراز بهره‌برداری حدود ۷ میلیارد مترمکعب و بیش از8.2 میلیارد متر مکعب حجم مفید مخازن است که هر ساله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینكه از مزایای حوضه آبریز کارون و مخازن سد‌ها، ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقابی است، ادامه داد: بیش از ۹ هزار مگاوات انرژی ظرفیت تولید برقابی سد‌های حوضه کارون بزرگ و زنجیره کارون است که حدود ۷۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های برقابی کشور را تشکیل می‌دهد و بیش از ۹۵ درصد اثرگذاری شبکه برق کشور متأثر از زنجیره کارون است.
وی ادامه داد: با مدیریتی که سال گذشته برای مخازن سد‌های زنجیره کارون اتفاق افتاد، سال آبی را در ابتدای مهر ۱۴۰۲ در حالی آغاز كردیم كه حجم كل مخازن در شروع سال آبی جدید به 9.3 میلیارد مترمكعب رسیده است كه نسبت به سال گذشته كه 8.6 میلیارد مترمكعب بود ۷۰۰ میلیون مترمکعب وضعیت بهتری داشتیم، این وضعیت به ما كمك كرده است كه بتوانیم نیاز‌های پایین دست را در فصل پاییز به خوبی تأمین كنیم.
وی با اشاره به پیش‌بینی بارش سازمان هواشناسی و نوید پاییز بسیار پربارش و باران و فراتر از نرمال از تیر و مرداد ماه یادآور شد: عمده نقشه‌ها حاكی از این بود كه ما در پاییز بارش‌های قابل توجه و سیل‌آسا داشته باشیم و این پیش‌بینی در برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها مورد توجه قرار گرفت، اما تا ۲۸ آبان ماه بارش قابل توجهی متأسفانه در حوضه اتفاق نیفتاد و ۵۰ درصد نسبت به شرایط نرمال كاهش داشتیم.
رابعی اضافه کرد: البته طی دو روز گذشته در ۲۹ آبان ماه بارش‌های خوبی در حوضه اتفاق افتاد كه این كاهش ۵۰ درصدی را تقلیل می‌دهد و بخشی از عدم بارش را جبران می‌كند.
رئیس حوضه آبریز رودخانه كارون بزرگ با بیان اینکه بارش تجمعی در حوضه كارون علی رغم پیش‌بینی‌ها و انتظار، كمتر از نرمال بوده است، اظهار کرد:‌امیدواریم این كم بارشی در آذرماه جبران شده و ورودی به مخازن مطابق شرایط پیش‌بینی سازمان هواشناسی پیش برود.
رابعی غلامی با اشاره به ذخیره حجم قابل توجه در ابتدای سال آبی در مخازن، خاطر نشان کرد: بر این اساس برای تأمین همه نیاز‌های پایین دست مشكلی نداریم و از ظرفیت مخازن، تأمین منابع آب پایین دست را به طور كامل هم برای كشت باقیمانده از تابستان كه تا حدود ۲۰ مهرماه ادامه داشت و كشت‌های پاییزه و زمستانه مطابق برنامه‌ریزی بدون اعمال هیچ كمبودی بهره‌برداری خواهد شد.
وی میزان آب ورودی کنونی به سد‌های زنجیره حوضه كارون بزرگ را هزار میلیون متر مكعب اعلام کرد و افزود: میزان آب خروجی ۲ هزار و ۱۷۵میلیون متر مكعب بوده است كه نشان می‌دهد علاوه بر ورودی، نزدیك به هزار و ۱۷۵ میلیون متر مكعب از ظرفیت مخازن برای تأمین نیاز‌های پایین دست استفاده شده و‌امیدوار هستیم آبگیری خوبی در ماه‌های آتی در این خصوص داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حجم مخازن در حال حاضر ۸ هزار و ۴۰۷ میلیون متر مكعب است، ادامه داد: با توجه به اینكه در شرایط فعلی ظرفیت خالی مخازن برای كنترل سیلاب و آبگیری ۷. ۶ میلیارد مترمكعب از هزار و ۷۰۰ میلیون متر مكعب در سد دز و ۵ هزار میلیون متر مكعب در زنجیره كارون است، حجم بسیار خوبی برای كنترل سیلاب محسوب می‌شود.
رئیس حوضه آبریز رودخانه كارون بزرگ با بیان اینکه برای سیلاب‌های آذر ماه به هیچ عنوان در مخازن مشكلی نداریم تأکید کرد: براین اساس سیلاب‌های با دور بازگشت بالا را می‌توانیم در مخازن تسكین دهیم و از آسیبی كه ممكن است به پایین دست برسد جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط بارش‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند و فروردین سال ۱۴۰۳ وضعیت مخازن مجدد برنامه‌ها را به روز می‌كنیم و همچنین  با توجه به سیلاب‌ها و بارش‌های  پیش بینی شده در آذر و دی ماه در ذخیره آن‌ها در مخازن به هیچ عنوان در زنجیره كارون مشكلی نداریم.
رابعی غلامی تولید انرژی برقابی را از اهداف سد‌های كارون عنوان كرد و گفت: سال گذشته به خصوص در تابستان و همچنین در پیك زمستان، سد‌های برقابی به كمك شبكه برق كشور آمدند و كمك قابل توجهی به شبكه برق كشور داشتند. در خرداد ماه امسال اگر انرژی تولید برقابی نبود، عبور بدون خاموشی از پیك تابستان میسر و مقدور نبود و با وجود نیروگاه‌های برقابی توانستیم تابستان بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم و این نیروگاه‌ ها نقش قابل توجهی در ساعات پیك داشتند.
وی افزود: امسال هم مانند سال گذشته با احتمال وقوع ۸۰ درصد ،برنامه‌ریزی تا انتهای شهریور ۱۴۰۳ برای مخازن انجام و تولید برقابی محاسبه شده و در صورت تغییر شرایط بارشی در زمستان قطعاً این برنامه به روزرسانی خواهد شد.
وی با بیان اینكه ضمن تأمین تمامی نیاز‌های پایین دست در فصل پاییز و زمستان، سد‌های زنجیره كارون در انتهای اردیبهشت ماه و قبل از ورد به فصل گرما و نیاز شبكه برق (قبل از خرداد ماه) به طور كامل پر خواهند بود، تاکید كرد: سد دز و كارون ۴ و ۳، شهید عباسپور و مسجد سلیمان به طور كامل آبگیری خواهند كرد تا در تابستان آتی بتوانند مطابق سال گذشته، تأمین شبكه برق و تأمین نیاز‌های پایین دست را انجام دهند.
وی در پایان اظهار‌امیدواری كرد:‌ بارش‌های خوب و مناسبی در فصل زمستان داشته باشیم، مطابق آن برنامه آبگیری مخازن را به طور كامل انجام دهیم و این در حالیست كه تا به امروز انحراف از برنامه در خروجی سد‌ها نداشته‌ایم و مطابق برنامه آب را خارج كردیم.