فن بازار برق مقدمه‌ای بر ارائه روش‌های معنادار همکاری استراتژیک بین صنعت و دانشگاه‌
فن بازار برق مقدمه‌ای بر ارائه روش‌های معنادار همکاری استراتژیک بین صنعت و دانشگاه‌
عضو کمیته علمی جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق گفت: جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران مقدمه‌ای بر پیشبرد مطالعات همگرا، تشکیل اتاق‌های فکر و ارائه روش‌های معنادار برای ایجاد یک همکاری استراتژیک بین دانشگاه‌ها و صنایع به ویژه صنعت برق و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  سید مصطفی حسینعلی‌پور، با اشاره به تاثیر مستقیم برگزاری جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران در ارتباط بین صنعت و دانشگاه و اهمیت این امر، به تشریح چگونگی و نحوه برقراری این ارتباط پرداخت و گفت: چنانچه این مهم به درستی تبیین و تعریف نشود، نمی‌توان انتظار حصول اثرات و بازخوردهای مثبت از آن داشته باشیم.
وی شناخت متقابل قابلیت‌ها و ماموریت‌های بین صنعت و دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر فعالیت امروز دانشگاه در راستای رفع نیازهای آینده صنعت صورت گیرد، می‌تواند معنادار باشد و در زمان مورد نیاز به کمک صنعت آید. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه دانشگاه فهم صحیحی از نیازهای صنعت داشته باشد و در مقابل صنعت نیز بتواند به صورت دقیق خواسته‌ها و نیازهای خود را برای کوتاه‌مدت و طولانی مدت تعریف کند. به عبارت دیگر صنعت این قابلیت را ایجاد کند که یک ارتباط یا شراکت استراتژیک با دانشگاه ایجاد شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت و عضو کمیته علمی جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران در همین زمینه ادامه داد: از این محل علاوه بر اینکه دانشگاه فرصت برنامه‌ریزی برای آینده را خواهد داشت و تلاش خواهد کرد قابلیت‌های خود را برای آینده صنعت توسعه دهد، صنعت نیز می‌تواند برنامه‌های مدونی را برای توسعه خود در نظر گیرد.
حسینعلی پور اضافه کرد: در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تاثیر بسیار خوبی داشته باشند اما آنچه که در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک از امکانات لازم به منظور پاسخگویی به نیازهای بزرگ صنعت برخوردار نیستند و چنانچه این شراکت استراتژیک با این شرکت‌ها و صنعت برقرار شود با قابلیت‌های صنعت در دو بخش (تعریف صورت مساله‌های واقعی و مورد نیاز و نیز برخورداری از امکانات مالی و پشتیبانی‌های فناوری قوی) ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها به طور کامل در این مسیر متمرکز می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سایر کشورها صنعت به شکل معناداری جایگاه دانشگاه را در توسعه فناوری‌ها و اهداف آینده خود تعریف کرده است، اظهار کرد: در این راستا صنعت به صورت جدی صورت مساله‌های تعریف شده دقیقی را به دانشگاه ارجاع می‌دهد و دانشگاه نیز در قالب انجام پروژه‌های دانشجویی یا پژوهشی این نیازها را پاسخ می‌دهد.
وی تاکید کرد: لازم است در برگزاری جشنواره‌ها دو طرف (صنعت و دانشگاه) به طور دقیق رو در روی هم به تعریف و طرح موضوعات در چارچوب قابلیت‌های موجود بپردازند، در همین راستا چنانچه صنایع کشور اقدام به تشکیل اتاق‌های فکر کنند و با دعوت از اساتید دانشگاهی به منظور معرفی قابلیت‌ها و نیازها، آن‌ها را در تعاملات غیرپیچیده با مدیران و کارشناسان صنایع قرار دهند می‌توان حصول نتایج ارزشمند را از این مباحثه انتظار داشت.
حسینعلی پور، ورود فناوری و تکنولوژی‌های جدید را در ارتقای بهره‌وری صنایع بسیار موثر عنوان کرد و گفت: در موضوع افزایش قابلیت‌های تولید مسائل مالی یکی از مباحث جدی بوده و بررسی چگونگی تامین آن نیز مهم است. دانشگاه‌ها می‌توانند در جهت‌دهی سیاست‌های کلان صنعت برق نقش موثری داشته باشند.
عضو کمیته علمی جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران یادآور شد: با در نظر گرفتن تعهدات بین‌المللی که در سطح جهان مطرح است، توجه به مسائلی زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی در این زمینه گفت: ما نمی‌توانیم در مسیر توسعه کشور، صنعت برق را مستقل از بخش‌های دیگر از جمله آب، محیط زیست و امنیت غذایی بدانیم و این همبستگی بین این‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در برخی از کشورها مباحث مربوط به همبستگی بین انرژی، محیط زیست، آب و غذا به طور جدی مورد توجه واقع شده و مجموعه‌های صنعتی و دانشگاهی تلاش می‌کنند سناریوهای مختلفی را در این راستا ارائه دهند که در نهایت بر اساس قابلیت‌ها، نیازها و توان مالی این سناریوها به برنامه‌های راهبردی و عملکردی تبدیل شوند.
این استاد دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران می تواند مقدمه‌ای بر مباحث عنوان شده در خصوص مطالعات همبست، تشکیل اتاق‌های فکر، روش‌های معنادار برای ایجاد یک همکاری استراتژیک بین دانشگاه‌ها و صنایع به ویژه صنعت برق و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان شود.