افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای به کاهش بارش‌ها منجر می‌شود
افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای به کاهش بارش‌ها منجر می‌شود
عضو هیئت علمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه بین میانگین بارش ایران با تراکم غلظت گازهای گلخانه‌ای ارتباط مستقیمی وجود دارد، افزود: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای به کاهش بارش‌ها منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ایمان بابائیان گفت: سازمان هواشناسی این توانمندی و امکان را دارد که پیش‌بینی‌های سالانه را حداکثر تا ۱۰ سال ارائه دهد.
وی افزود: سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی را با مقیاس روز تا سال در کشور ارائه کرد؛ علاوه بر آن نیز پیش‌بینی‌هایی را در مقیاس ۱۰ سال تا صد سال آینده ارائه کرد؛ یعنی گپی بین یک تا ۱۰ سال وجود داشت که در ایران و سایر کشورها نیز برقرار بود.
وی گفت: سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی هواشناسی اولین ایده را در خصوص پرکردن این خلأ بین پیش‌بینی‌های یک تا ۱۰ ساله انجام داد و نخستین پیش‌بینی دهه‌ای در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.
بابائیان ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور نیز این گپ را در پیشینه‌ خود تکمیل کرده و ایران نخستین کشور منطقه است که این مدل را اجرا می‌کند و هنوز سایر کشورهای منطقه این موضوع را محقق نکرده‌اند.
وی اضافه کرد: در همین راستا ما اکنون دومین پیش‌بینی دهه‌ای را تهیه و در سطح کشور منتشر کرده‌ایم. پس از این نیز به طور مرتب، این پیش‌بینی دهه‌ای، جزو یکی از محصولات سازمان هواشناسی کشور خواهد بود که می‌تواند نیاز بخش مهمی از کشاورزی و بخش حوزه‌ آب را پر کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی با اشاره به آخرین پیش‌بینی دهه‌ای اخیر سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: بارش ایران در پنج سال آینده یعنی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ در مجموع کاهشی است که رخداد بیشترین کاهش در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ است و در این میان کمترین کاهش بارشی در سال ۲۰۲۳ رقم خواهد خورد و با افزایش دمای محسوسی نیز مواجه هستیم.
وی در خصوص پیش‌نگری اقلیم آینده ایران تصریح کرد: میانگین بارش ایران با تراکم غلظت گازهای گلخانه‌ای رابطه مستقیم دارد؛ به نحوی که هر چه غلظت گازهای گلخانه‌ای زیاد شود و دمای کره زمین افزایش یابد، از میزان بارش نیز کاسته خواهد شد. از آنجایی که ایران یکی از کشورهایی است که سهم زیادی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، با افزایش این پدیده از میزان بارش‌ها در کشور کاسته خواهد شد.
بابائیان خاطرنشان کرد: تنها استثنایی که در این چرخه وجود دارد این است که در نوار جنوبی کشور بارش‌ها کاهشی نیست و هرچه دمای کره زمین افزایش پیدا کند در مناطق جنوبی ایران بارش‌ها ثابت مانده یا افزایش نسبی خواهد داشت و رفتاری سنگین و همراه با سیل دارد.
وی ادامه داد: به طور کلی هر یک درجه افزایش دما چرخه‌ هیدرولوژی را حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد؛ به این مفهوم که با هر یک درجه افزایش دما انتظار می‌رود، ۱۰ درصد بارش‌های حدی شدیدتر و سیل‌آسا شود و این یک قاعده کلی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی گفت: بنابراین استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، جنوب فارس و جنوب کرمان مناطقی هستند که در این حوزه قرار می‌گیرد و رفتار بارشی آن‌ها مطابق شرایط مذکور خواهد بود.
وی در خصوص وضعیت جنگل‌های کشور نیز بیان داشت: با توجه به گرمایش جهانی، مقدار قابل توجهی از وسعت جنگل‌های زاگرس کاسته خواهد شد و بارش‌های خزری نیز روند کاهشی را تجربه خواهد کرد.
کارشناس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی یادآور شد: در هریک این موارد گفته شده، لازم است خود را با تغییر اقلیم سازگار کنیم. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور نیز در راستای موضوع سازگاری با گرمایش جهانی و تغییر اقلیم نیز تأکید شده است.