ترسالی دلیل بر جبران کمبود آب نیست
ترسالی دلیل بر جبران کمبود آب نیست
یک کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران گفت: وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیل بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیمات مقطعی اتخاذ نکنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امین فضل‌کاظمی کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران با اشاره به تعریف اقلیم اظهار داشت: اگر روندها را به عنوان تغییر اقلیم در نظر بگیریم، تفاوت بین روند سرعت تغییر، اقلیم را به وجود می‌آورد. یعنی به ازای چهار فصل بر روی نیم‌کره شرقی، آفریقا، اروپا و آسیا این تغییر به وسیله عوض شدن الگو و در بعضی از مناطق جابجایی فصول ایجاد شده است.
کاظمی گفت: زمانی که فصول جابجا می‌شود، زمستان‌ها گرم‌تر شده و یخچال‌های طبیعی از بین می‌رود و مفهوم آن این است که ما تغییرات دما را به شکل فضایی فارغ از میانگین‌های جهانی که بر روی دیتا سنترها ثبت می‌شود، بررسی می‌کنیم.
کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران ادامه داد: آنچه در روند بررسی‌ها مشاهده شد این است که فرآیند سرمایشی در چهار فصل در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای میانه تغییر کرده و اکنون میانگین‌ها و روندهای ما رو به افزایش است.
وی گفت: با توجه به روندهای افزایشی و تغییر اقلیم با سرعت بسیار زیاد، شاهد دگرگونی اقلیم هستیم؛ چنانچه دمای بیشینه تابستان ما در ۸۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و ما گرم‌ترین تابستان سال‌های اخیر را به ثبت رسانده‌ایم و در سال‌های آینده نیز این دما بیشتر خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: در اقلیم جدید باید به این نکته توجه شود که تفکیک بارش فصل‌های ما چگونه است؛ چرا که سال‌های آینده بارش‌های فصلی شدیدتر خواهد شد و بارش‌های پهنه‌ای کاهش می‌یابد.
کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران خاطرنشان کرد: سازگاری با این تغییرات مستلزم این است که با تغییر اقلیم و میانگین دما خود را سازگار کنیم، اما اکنون ما در ابتدای این مسیر هستیم و باید این تغییرات را باور کنیم تا بلافاصله بتوانیم در تخصیص‌ها اصلاح اعمال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته علاوه بر تجربه خشکسالی بی‌سابقه، دو سال بسیار پربارش را نیز به تجربه رساندیم، بیان کرد: باید این را باور کنیم که وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیل بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیمات مقطعی اتخاذ نکنیم.
کاظمی تصریح کرد: اکنون با انتقال آب بین حوزه‌ای توانسته‌ایم مشکل را تا حدودی برطرف کنیم، ولی این راه حل هم دارای محدودیتی است و باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که ما دارای یک اقلیم با ظرفیت محدود هستیم و این اقلیم قابل دستکاری نیست. به همین دلیل در ابتدا لازم است هدر رفت آب را بیابیم و از آن جلوگیری کنیم و مدیریت مصرف را به نوعی انجام دهیم که با کاهش کشت محصولات کشاورزی و آسیب به بخش صنعتی مواجه نشویم.