فاز اول طرح‌های لایروبی رودخانه‌های استان گلستان آغاز شد
فاز اول طرح‌های لایروبی رودخانه‌های استان گلستان آغاز شد
فاز اول طرح‌های لایروبی قرارگاه شهید لولایی که با هدف تسریع در امر لایروبی و ساماندهی رودخانه ها‌ی استان گلستان در حال انجام بود، افتتاح شد و با قول وزیر کشور مقرر شد وزارت کشور هزینه ۵۰ میلیارد تومانی لایروبی 200 کیلومتر از رودخانه‌های استان را تامین کند.

به گزارش «نبض انرژی» حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این جلسه اظهار کرد: از آغاز به کار قرارگاه لایروبی استان گلستان که باحضور دکتر نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دکتر زنگانه استاندار گلستان افتتاح شد، تاکنون بیش از ۴۰ دستگاه بیل مکانیکی دربازه‌های زمانی مختلف در بیش از ۳۰ شهر و روستا بکارگیری و مسافتی بیش از 100کیلومترلایروبی و ساماندهی انجام شد.
وی افزود: به طور معمول و متوسط، لایروبی هر یک کیلومتر رودخانه دراستان ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی دراین قرارگاه جهادی که مصوب شورای معاونین وزیر کشور است 100درصد صرفه‌جویی در بودجه‌های عمرانی صورت گرفت و اکثر شهرهای خطرپذیر با لایروبی به طور نسبی از طغیان و بیرون زدگی سیلاب ایمن شدتد.
وی تصریح کرد: از مزایای دیگر این طرح سرعت عمل در انجام لایروبی‌ها و حذف بورکراسی‌های اداری و نظارتی و مدیریت پرقدرت و موثر فرادستگاهی استانداری را می‌توان نام برد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بیان کرد: در سالگرد تشکیل قرارگاه مذکور می‌توان به بکارگیری بیش از ۴۰ دستگاه بیل مکانیکی در طول یکسال گذشته و لایروبی بیش از ۱۰۰ کیلومتر از بازه‌ها و نقطه‌های خطر‌ساز سیلاب در سطح ۳۲۰۰کیلومتری طول رودخانه های استان گلستان اشاره کرد.
بنا بر این گزارش قرارگاه جهادی شهید لولایی دارای بیش از ۳۰ تفاهمنامه بین شهرداران و دهیاران است و ریاست آن برعهده معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار گلستان و با عضویت دستگاه‌های مرتبط بوده و دبیری قرارگاه برعهده شرکت آب منطقه‌ای گلستان تعیین شد.
این گزارش حاکی است به منظور هماهنگی و تصمیم‌گیری مناسب و فرا مدیریتی و فرا‌دستگاهی و حذف بورکراسی معمول، صرفه جویی درهزینه‌های عمرانی دولت جهت تسریع درامر لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها‌ی استان گلستان و کاهش خطرات و خسارات سیلاب به پیشنهاد استاندار گلستان و تصویب در جلسه تابستان۱۴۰۱ شورای معاونین وزارت کشور با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تاریخ ۲۲شهریور ۱۴۰۱تشکیل وآغاز کرد.