اختراعاتی که چشم‌انداز انرژی در جهان را تغییر می‌دهند
اختراعاتی که چشم‌انداز انرژی در جهان را تغییر می‌دهند
مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه، جایزه جهانی انرژی سال ۲۰۲۳ را به دو مخترع از کشور چین اهدا کرد؛ در این آیین اعلام شد که اختراعات این دانشمندان می‌تواند چشم‌انداز تولید انرژی در جهان را تغییر دهد.

به گزارش «نبض انرژی» در این آیین که شامگاه پنجشنبه با حضور الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مسکو برگزار شد،‌ «ژونگ لینگ وانگ» و «روژو وانگ» به عنوان برنده جایزه جهانی انرژی سال ۲۰۲۳ معرفی شدند و دیپلم افتخار این رویداد نیز به «پاپوویچ» از صربستان رسید.

اختراعی که فرکانس‌های پایین را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند
در این آیین، «جونگ لینگ وانگ» (Zhong Lin Wang) به عنوان برنده نخست جایزه جهانی انرژی گفت که به خاطر اختراعش در زمینه تبدیل فرکانس‌های پایین به انرژی مکانیکی،‌ موفق به دریافت این جایزه شده است.
وی افزود: سوخت‌های فسیلی که بیشتر منابع انرژی در جهان امروز را تشکیل می‌دهند در پایان قرن کنونی دیگر استفاده نخواهند شد، از این رو باید به دنبال منابع انرژی با بهره وری بالا و سازگار با محیط زیست باشیم.
وانگ در ادامه از آغاز کار با نانوژنراتورها در سال ۲۰۱۹ میلادی و به ثمر نشستن تولید انرژی از این طریق سخن گفت و اظهار داشت:‌ این اختراع، امکان می‌دهد که هر زمان که به انرژی نیاز داشته باشیم،‌ انرژی تولید کنیم و همین‌طور که قدم می‌زنیم، انرژی تولید کنیم و محیط زیست را نیز آلوده نکنیم.
این دانشمند چینی، از جمع آوری انرژی آب به عنوان یکی از سازوکارهای تولید انرژی با استفاده از نانوژنراتورها در اختراع خود یاد کرد و گفت:‌ از یک مترمکعب آب اقیانوس، قادر به تولید ۳.۶ وات انرژی هستیم که ضمن آنکه باعث توسعه پایدار خواهد شد، منبع بزرگ انرژی را برای جایگزینی با سوخت‌های فسیلی در آینده در دسترس ما قرار داده است.

پمپ‌های حرارتی و آغاز بهره‌برداری در قطارهای سریع‌السیر
«روژو وانگ» (Ru Zho Wang) دیگر دانشمند چینی بود که در این آیین به عنوان برنده جایزه جهانی انرژی سال ۲۰۲۳ معرفی شد.
این دانشمند چینی در توضیح اختراع خود گفت که از فناوری تبرید و پمپ‌های حرارتی برای تولید انرژی استفاده کرده است.
رو جو وانگ خاطرنشان کرد:‌ ما در چین باید به گونه‌ای مشکل ناشی از استفاده از زغال سنگ را حل‌ می‌کردیم و از این رو، فناوری‌های تولید انرژی را با اختراع خود تعویض کردیم.
وی ادامه داد: ما پمپ‌های تولید انرژی از طریق بخار را تولید کردیم که به کربن‌زدایی از فرایند تولید انرژی کمک می‌کند.
این دانشمند چینی گفت:‌ هم اینک از این اختراع در فرایند گرمایش و سرمایش در قطارهای سریع‌السیر چین استفاده می‌شود.

در این آیین، دیپلم افتخار جایزه جهانی انرژی ۲۰۲۳ به «پاپوویچ» (Ljubivoje Popovic) از صربستان به خاطر تولید کابل‌های ویژه عبور جریان‌های شدید الکترونیکی اهدا شد.

رویدادهای هفته انرژی روسیه که چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در مسکو آغاز به کار کرد، تا روز جمعه بیستم مهرماه ادامه دارد. برنامه محوری این رویداد،‌واقعیت جدید انرژی در جهان آینده اعلام شده است.
بنا بر اعلام برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی، انتظار می رود بیش از چهار هزار میهمان از بیش از ۶۰ کشور در این رویداد شرکت کنند که در میان آنها،‌ اسامی برخی نخست وزیران، وزیران و سفیران از کشورهای مستقل مشترک المنافع، نمایندگان پارلمان‌های و روسای سازمان های بین المللی و منطقه ای دیده می‌شود.
جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز بنا بر دعوت الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه ضمن حضور و سخنرانی در این رویداد بین‌المللی،‌ دیدارهایی نیز در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و ارتقای سطح همکاری‌های تهران – مسکو در عرصه انرژی داشت.
مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه شامل بیش از ۳۰ رویداد در موضوعاتی همچون توسعه پایدار و آب و هوا، توسعه علمی و فناوری و تحول دیجیتال و توسعه بخش سوخت و انرژی است.
مجمع بین المللی هفته انرژی روسیه که سنگ بنای آن سال ۲۰۱۶ میلادی گذاشته شد، توسط بنیاد روس کنگرس و وزارت انرژی فدراسیون روسیه و با حمایت دولت شهر مسکو برگزار می شود.

منبع: ایرنا