کسب موفقیت علمی صنعت نفت‌ حتی با احیای یک چاه نفتی
کسب موفقیت علمی صنعت نفت‌ حتی با احیای یک چاه نفتی
رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با تأکید بر اینکه در جریان اجرای طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفت کشور حتی اگر یک چاه را نیز احیا کنیم به موفقیت دست یافته‌ایم، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده آمار چاه‌هایی که قرار است احیا شود بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمد اسماعیل کفایتی ظهر امروز (دوشنبه، دهم مهرماه) در رویداد ملی طرح احیای چاه‌های نفتی کشور با بیان اینکه امروز صنعت نفت کشور با وجود برخی کاستی‌ها در شرایط سخت تحریمی می‌درخشد، افزود: دو سال پیش در زمان شروع طرح احیای چاه‌های کم‌بازده بسیاری به‌دلیل ریسک بالای این طرح آن را نشدنی می‌دانستند، اما امروز شاهد آن هستیم که با اعتماد شرکت ملی نفت ایران به پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی این طرح به بزرگ‌ترین طرح دانش‌بنیان صنعت نفت ایران تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی تاکنون با موفقیت جلو رفته است، اظهار کرد: در مرحله نخست فراخوان شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۰ شرکت و در مرحله دوم ۸۰ شرکت ایرانی دیگر به این طرح پیوستند.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با تأکید بر اینکه در جریان اجرای طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفت کشور حتی اگر یک چاه را نیز احیا کنیم به موفقیت دست یافته‌ایم، تصریح کرد: بر اساس برآوردها آمار چاه‌هایی که قرار است احیا شود بسیار زیاد است.

کفایتی بزرگ‌ترین مزیت طرح احیای چاه‌های کم‌بازده نفتی را تعامل نخبگان کشور با صنعت نفت دانست و اظهار کرد: این طرح بدون حمایت‌های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مقدور نبوده و نیست.

وی ادامه داد: تاکنون در قالب طرح احیای چاه‌های کم‌بازده هشت قرارداد منعقد و از این تعداد سه قرارداد تنفیذ و چاه‌ها واگذار شده است، ضمن آنکه ۶ چاه جدید در قالب همین قراردادها برای احیا به شرکت‌های طرف قرارداد واگذار شده است.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: به‌تازگی نیز مناقصه ۹ چاه جدید کم‌بازده دیگر برای واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده که برخی از چاه‌ها بیش از یک متقاضی داشته است.