هزینه 217 میلیون یورویی برای اجرای بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبي گل گهر سیرجان
هزینه 217 میلیون یورویی برای اجرای بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبي گل گهر سیرجان
مدیر پروژه بلوک دوم نیروگاهی گهر انرژی، هزینه اولیه طرح را بالغ بر 217 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: امید است واحد اول گازی تا پایان 1402 واحد دوم گازی با فاصله دوماه و واحد بخار نیز با فاصله 10 ماه از واحد اول به بهره برداری برسد.

مهدی پورغریب شاهی مدیر پروژه بلوک دوم نیروگاهی گهر انرژی، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در رابطه با پروژه بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبي گل گهر سیرجان در استان کرمان، اظهار کرد:  این پروژه متشکل از یک بلوك سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی و یک بخار مجموعا” با ظرفیت 546  مگاوات است. طي اين قرارداد، نيروگاه سيكل تركيبي، مشتمل بر 2 واحد گازي 183 مگاواتی و 1 واحد بخار 180 مگاواتی جمعاً به ظرفيت اسمي 546 مگاوات در شرايط ايزو را اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی است که توسط خط لوله تأمین خواهد شد. همچنین سوخت پشتیبان واحدها گازوئیلی است که از طریق حمل با تانکر و ذخیره در 2 مخزن 20000 مترمکعبی تأمین خواهد شد.

مدیر پروژه بلوک دوم نیروگاهی گهر انرژی، افزود: قرارداد تبدیل انرژی (ECA)  به روش BOT است که در سال 1400 بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر مبادله شده است. دوره های زمانی قرارداد تبدیل انرژی شامل یک دوره 2 ماهه به عنوان دوره پیشبرد (قابل تمدید به 1 ماه دیگر) ، یک دوره 30 ماهه برای کارهای اجرایی، یک دوره 13 سال و 4 ماهه به عنوان بهره برداری تجاری  از تاریخ بهره برداری اولین واحد گازی است.

پورغریب شاهی با بیان اینکه سرمایه پذیر این طرح ، شرکت گهر انرژی سیرجان و مشاور سرمایه پذیر آن شرکت مهندسین مشاور نیرو است، گفت: شرکت سرمایه گذاری امید تابان هور با 96 درصد و گروه مپنا با 4 درصد، سرمایه گذار بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبي گل گهر سیرجان است که با نظارت کارگاهی شرکت مهندسی قدس نیرو اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین پیمانکار اصلی آن شركت مپنا، شرکت مپنا اینترنشنال و شرکت احداث و توسعه نيروگاههاي مپنا (توسعه دو) کلیه عملیات اجرائی طرح بصورت کلید در دست بعهده پیمانکار است و شرکت توسعه 2 به عنوان رهبر مشارکت معرفی شده است

مدیر پروژه بلوک دوم نیروگاهی گهر انرژی، هزینه اولیه طرح را بالغ بر 217 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: امید است واحد اول گازی تا پایان 1402 واحد دوم گازی با فاصله دوماه و واحد بخار نیز با فاصله 10 ماه از واحد اول به بهره برداری برسد. قابل ذکر است تکنولوژی و غالب تجهیزات بخصوص تجهیزات اصلی این پروژه بومی  و ساخت داخل هستند.

وی خاطرنشان کرد: که با اتمام این پروژه برای 50 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد و به عنوان پروژه زیرساخت تامین برق صنایع منطقه گل گهر نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. همچنین  به طور غیر مستقیم اشتغال بالایی در طرح های توسعه صنایع منطقه را پایه ریزی می کند.

گفتنی است؛ پروژه بلوک دوم نيروگاه سيكل تركيبي گل گهر سیرجان در استان کرمان، شهرستان سیرجان، 50 کیلومتري جاده سیرجان – شیراز بعد از پاسگاه خیر آباد واقع شده است.