بورس نبايد چوب لاي چرخ سياست‌هاي درست دولت بگذارد
بورس نبايد چوب لاي چرخ سياست‌هاي درست دولت بگذارد
مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درباره قطع عرضه های اعتباری گفت: ما این موضوع را از بورس پیگیری کردیم که بیشتر به دلیل کنترل بازار بورس عنوان کردند و ما همچنان پیگیر این امر مهم هستیم بورس نبايد چوب لاي چرخ سياست‌هاي درست دولت بگذارد

عباس غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی»، با اشاره به نقش صنعت پتروشيمي در تكميل زنجيره ارزش، گفت: از دیدگاه وزارت نفت قانون و وظايف و اختيارات ما معتقدیم که توليد محصول پتروشيمي به عهده وزارت نفت است و از منظر وزارت نفت تكميل زنجيره ارزش يعني محصول پتروشيمي توليد شده و زمانی که به اتمام رسید از طریق بورس کالا در اختیار صنایع تکمیلی قرار گیرد و بعد از فرآوری تبدیل به محصول نهایی شود.

وی ادامه داد: اگر از منظر ملی به این مقوله نگاه کنید در كل كشور تكميل زنجيره ارزش زماني اتفاق مي‌افتد كه محصول نهايي توليد شود.

غلامی اضافه کرد: فعالیت صنايع تكميلي در حوزه وزارت سمت است و ما در اين دولت براي اولين بار دو رويكرد مهم را دنبال کردیم.نخست اینکه بزرگ‌ترين مشكل صنايع تكميلي موجود در کوتاه مدت در کشور چیست؟ تأمين سرمايه در گردش است که بايستی تسهيلات و بنيه مالي داشته باشند تا بتوانند محصول پتروشيمي را خريداري کرده و آن را تبديل به محصول نهايي کنند.

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی، چند گام از خام‌فروشی فاصله گرفته است، افزود: تبدیل محصولات پتروشیمی به محصول نهایی، سبب افزایش ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و رونق صادرات می‌شود.

وی تصریح کرد: تأمین سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل صنایع تکمیلی است، زیرا تولیدکنندگان نقدینگی برای خرید مواد اولیه ندارند و تسهیلات نیز از سوی بانک‌ها به‌سختی پرداخت می‌شود.

غلامی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها را تشویق به فروش اعتباری در بورس کالا کردیم، ادامه داد: بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی در حوزه متانول عرضه اعتباری نداشتند که این کار، آغاز شده است.

غلامی گفت: ما برای رفع این مشکلات اقداماتی را از سال گذشته انجام دادیم در ایران پلاست سال گذشته يك تفاهم‌نامه سه‌جانبه را منعقد کردیم که این تفاهم‌نامه سه‌جانبه بين بانك‌ها و انجمن‌ها و شركت ملي صنايع پتروشيمي بود. در این زمینه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اولین بار وارد میدان شد.

وی اضافه کرد:  قبل از اين تفاهم‌نامه اعداد عرضه‌هاي اعتباري در بورس‌ كالا خیلی کم بود. ما از دیماه آمارهای پتروشیمی و بورس کالا را دریافت و به مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و به نهضت احيا و واحدهاي اقتصادي نهاد رياست جمهوري ارائه می‌کردیم. ما از اعداد زير هزار ميليارد تومان قبل از تفاهم‌نامه به رقم 7 هزار ميليارد تومان عرضه اعتباري رسیدیم كه از این میزان حدود پنج هزار ميليارد تومان جذب شد.

وی با بیان اینکه نگاه ما رفع مشكل واحدهای پتروشیمی و توسعه این است، گفت: به همین منظور يك تفاهم‌نامه سه‌جانبه را با يكي از معاونت‌هاي وزارت سمت به عنوان متولي تقاضاي و نهضت احياي واحدهاي اقتصادي و شرکت ملی پتروشیمی آماده كرديم که به زودی امضا خواهد شد.

غلامی درباره قطع عرضه های اعتباری گفت: ما این موضوع را از بورس پیگیری کردیم که بیشتر به دلیل کنترل بازار بورس عنوان کردند و ما همچنان پیگیر این امر مهم هستیم بورس نبايد چوب لاي چرخ سياست‌هاي درست دولت بگذارد.

غلامی افزود: همچنین ارزش افزوده و تكميل زنجيره تا توليد محصول نهايي را در دستور کار قرار دادیم. در این خصوص براساس تفاهم نامه وزارت سمت تصمیم گرفتیم که محصولات مازاد نياز بازار داخل را شناسایی کنیم و در این خصوص كميته مشتركي براساس تفاهم‌نامه بين ما و سازمان شهرک ها تشکیل شد و محصولات شناسایی شده را به آنها تحویل دادیم تا آنها مطالعات را در این خصوص انجام دهند. که خروجی آن يك سري بسته‌هاي سرمايه‌گذاري فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري توسعه صنايع تكميلي بر اساس محصولات مازاد نياز بازار داخل است كه مي‌توانيم در همايش‌هاي ملي و استاني به سرمايه گذاران معرفي كنيم.