خداحافظی با کاتالیست‌های خارجی/ فروش اعتباری 28 هزار میلیارد تومانی به صنایع پایین دست پتروشیمی
خداحافظی با کاتالیست‌های خارجی/ فروش اعتباری 28 هزار میلیارد تومانی به صنایع پایین دست پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: زمانی كه بنده كار را در صنعت پتروشیمی شروع كردم با همكاري تمامي شركاي خودمان به این جمع بندي رسیدیم كه براي هميشه پرونده واردات کاتالیست را ببندیم، بنابراین می توان گفت امروز ما به جرگه صادركنندگان كاتاليست پيوستيم و كشورهای صاحب نامه از ما کاتالیست را خریداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم تیمی كه در وزارت نفت پله به پله  رشد کرده بود تماماً از بدنه صنعت نفت بودند و وزیر متخصص صنعت نفت نیز فارغ‌التحصیل و دانش آموخته دانشگاه داخلی و دانشگاه صنعت نفت است که با بیش از سی سال تجربه در این صنعت تمام اهتمام خود را تكیه بر ظرفیت داخلی گذاشتند و نه نگاه به شركت‌هایی كه بعد از مدتی ما را تنها بگذارند و یا احیاناً یا مدتی با صنایع گوناگون كسب اطلاعات بکنند که نمونه آن توتال است که کشور را رها کرد. بنابراین در حوزه‌های مختلف و از جمله در صنعت پتروشیمی برنامه‌های گذشته بازنگری و بازبینی شد و خوشبختانه با بررسی‌ها و بازبینی‌های انجام شده در راستای سیاست‌های رئیس‌جمهور و وزیر نفت  نیز برنامه ها را به ما ابلاغ كرد تا براساس این  برنامه‌ها با حركت سریع به سمت زنجیره‌ای ارزش افزوده حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: در طول بعد از انقلاب برنامه های اساسی در این صنعت انجام شده بود ولی دولت سیزدهم با تکبه برآرمانها و راهبردهایی كه رهبر انقلاب به همه ما مشخص كردند حرکت کرد . این برنامه ها این بود که بایستی  از صادرات محصولات و مواد خام فروشی پرهیز کرده و به سمت محصولات با ارزش افزوده حرکت کنیم. یعنی محصولات خام را فرآوری کرده و لایه به لایه و در نهایت بعد از طی فرایندهای متنوع آنها را محصول نهایی تبدیل کنیم. بنابراین محصول نهایی صنعت پتروشیمی به عنوان ماده خام برای صنایع تكمیلی در شهرك‌های صنعتی و در صنایع گوناگون از جمله صنایع چرم سازی و چرم مصنوعی صنایع خودرویی داشبورد خودرو و از لاستیك كف خودرو گرفته تا سقف خودرو از مشتقات صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاهمیرزایی ادامه داد: در زندگی بشر، بشر از نود درصد وابستگی زندگی در همه شئون عبور می‌كند و به نود و پنج شش درصد میل خواهد كرد حتی در حوزه مواد خوراكی و تغذیه همه ما وابسته و مدیون صنعت  نفت و پتروشیمی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این حرکت سریع و پرشتاب ما روی 21 محصول زنجیره با ارزش متمرکز شدیم و مطالعات تطبیقی انجام شده در نقاط مختلف دنیا را بررسی کردیم و اینکه چه محصولاتی می‌تواند پیشرانه صنایع گوناگون باشد و آنها را شناسایی کردیم.

شاهمیرزایی گفت: هلدینگ های صنعت پتروشیمی كه اینها در واقع به عنوان سرمایه‌های اصلی و شركای شركت ملی صنایع پتروشیمی ایران هستند به آنها اعلام شد كه به فراخور اینكه هر هلدینگ خوراك واحدی كه ما را به محصول مورد نظر می رساند در اولویت قرار دادیم و این مهم باعث افزایش حجم تولید شد.

وی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی در دفاتر مطالعات امكان‌سنجی شده و بعد از مطالعات امكان‌سنجی تأمین سرمایه و آمایش و اقلیم‌شناسی كه در كدام اقلیم باید این طرح عملیاتی و اجرایی شود و در نهایت بعد از چهار پنج سال تمام این فعالیت ها را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: یكی از چالش‌های عمده‌ای در حوزه محصولات تکمیلی زنجیره ارزش موضوع دانش فنی است برهمین اساس ما برنامه فشرده‌ای را در شركت ملی صنایع پتروشیمی به اجرا گذاشت و یكی از شركت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه شركت ملی صنایع پتروشیمی یعنی شركت پژوهش و فناوری پتروشیمی را روی بومی سازی فناوری ها متمركز كردیم. همچنین ساخت كاتالیست یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد:  زمانی كه بنده كار را در صنعت پتروشیمی شروع كردم با همكاری تمامی شركای خودمان به این جمع بندی رسیدیم كه برای همیشه بعد از 113 سال از جوشش نفت و وابستگی کشور به کاتالیست در صنایع نفت و گاز تصمیم گرفتیم كه تا پایان دولت سیزدهم تمامی كاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت را بومی كنیم و این گام بسیار بلندی است چرا كه در واحدهای پالایشگاه گازی و پالایشگاه‌های نفت عمده فرآیندها، فرآیندهای فیزیكی و جداسازی است. به همین منظور سند جامع و كاتالیست را آماده سازی كردیم. تمامی ظرفیت‌های توسعه و تكمیل زنجیره كاتالیست و شناسایی كردیم كار را تقسیم كردیم. امروز خوشبختانه ما به جرگه صادركنندگان كاتالیست پیوستیم و كشورهای صاحب نامه از ما کاتالیست را خریداری می‌کنند سیاست دولت سیزدهم در صنعت نفت این بود كه به سازندگان داخلی و شركت پژوهش و نوآوری به شركت‌های دانش بنیانی كه در سراسر كشور و در  پژوهشگاه‌ها و حتی بعضی شرکتهای زیرپله‌ای كه اصطلاحاً شركت‌های بزرگ صاحب نام نیستند، اعتماد کرد. از طرف دیگر سیاست ما این بود که به همه مجتمع‌های پتروشیمی اعلام كرده‌ایم كه به جای اینكه این كاتالیست را وارد کنید از شركت های داخلی که توان تولید را دارند خریداری کنند. البته مجتمع ها ملزم به استفاده از توان داخلی هستند.

وی تصریح کرد: برنامه خطی ما استوار شدن در پنج حوزه است نخست اینكه ما باید تمامی محصولات پتروشیمی كه در جهان تولید می‌شود و در این تجهیزات متعدد استفاده می‌كنند و ارزش افزودن اتفاقاً در قطعات ریز محصولات و مواد پلیمری است. بنابراین تكمیل زنجیره یكی از اصول اساسی بود كه بایستی ما كار تطبیقی را انجام بدهیم که در دنیا چه محصولاتی تولید می‌شود که ما وارد كننده آنها هستیم و به ان سمت و سو حرکت کنیم. از سوی دیگر واحدها فعالی که به در حوزه کاتالیست وابستگی دارند براینکه این وابستگی را کاهش دهیم برنامه بومی سازی کاتالیست را در دستور کار قرار دادیم. در این زمینه ظرفیت شركت‌های داخلی و شركت‌های دانش بنیان را شناسایی كرده‌ و روی اینها کار کردیم و مجموعه‌ای را در داخل شركت تحت عنوان مركز خودكفایی صنعت پتروشیمی ایجاد كردیم كه کار این مركز پایش واحدهای تولید كننده و سازنده كالا است.

تكمیل زنجیره برنامه اساسی است برای نیل به آن بایستی مطالعات جامع انجام شود. امروز خوشبختانه بسیاری از شركت‌ها و کشورهای صاحب‌نام كه بعضی‌ از آنها مثل ما تحریم هستند از ما سفارش ساخت دادندکه یک کار باوركردنی نیست.

شاهمیرزایی به موضوع ارزآوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ما در سالی كه گذشت بالغ بر 16 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشتیم كه از این 16 میلیارد دلار حدود 14.5 میلیارد دلار در سامانه نیما به عنوان ارز صنعت پتروشیمی برای تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا عرضه شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد صنعت پتروشیمی خودباوری در میان سرمایه انسانی كشورمان است؛ چرا كه صنعت پتروشیمی صنعت های‌تك است. تمامی دانش‌هایی كه در مراكز علمی و دانشگاهی تولید می شود تماما در صنعت پتروشیمی کاربرد دارد. بنابراین مهم‌ترین سرمایة ما دستاوردهایی كه در حوزه عزت بخشی به جوانان، به دانشگاه‌ها، به دانش بنیان ها و ظرفیت‌های علمی و فنی كه در كشور است. همچنین تحقق بخشیدن به فرمان رهبر كه سی سال قبل همه ما به پرهیز از خام فروشی فراخوان كردند كه آنها را تبدیل به محصولات و مشتقاتی با ارزش افزوده بیشتر کنیم.

شاهمیرزایی در خصوص هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: من از این و فرصت استفاده می‌كنم و از همه دانشمندان، مهندسان و همه محققان و پژوهشگران و اهالی دانشگاهی دعوت می‌کنم از این فن بازار بزرگ بازدید به عمل آورند. از جوانانی كه شاید به پیشرفت‌های كشورشان خیلی واقف نیستند و از صفحات مجازی توسط كسانی كه بعدخواه ما هستند دشمن ما هستند كشور ما را عقب افتاده و عقب‌مانده می‌بینند بیایند بازدید کنند. صنعت پتروشیمی ما در روز پیروزی انقلاب اسلامی حدوداً هفت الی هشت محصول پتروشیمی با 6 مجتمع داشت. امروز ظرفیت نصب شده یك و نیم میلیون تن عملكرد تولید سال 1356 به 92 میلیون تن رسیده است. قابل مقایسه نیست در دنیا چنین چیزی نیست.وقتی مهمانان خارجی را با این ظرفیت ها آشنا می کنیم باور نمی کنند و می گویند چطور جمهوری اسلامی توانسته علیرغم این همه تبلیغات تحریمی و علیرغم همه محدودیت‌ها سنگ‌اندازی‌ها ترور دانشمندان هسته ای به چنین موفقیت هایی دست پیدا کند. بنابراین از محققان و دانشمندان از مدیران سراسر كشور كه واقف نیستند دعوت می‌كنم و از پهنه صنعت پتروشیمی كه از عسلویه تا مكران و از عسلویه تا تبریز یعنی از منتهی علیه جنوب شرقی كشور در منطقه مكران هاب جدید پتروشیمی در شمال چهار در حال شكل‌گیری است تمدن جدیدی است كه ما علاوه بر واحدهای بالادست شهرك زنجیره ارزش و برنامه‌ریزی كردیم كه ان‌شاءالله در آنجا اجرا خواهد شد. نمایشگاه هفدهم آوردگاه همه اینهاست شركت‌های دانش‌بنیان و مجتمع‌های تولیدی در این نمایشگاه هستند.

وی افزود: در گذشته به واسطه كوچك بودن ایران پلاست سه تا چهار نمایشگاه موازی برگزار می‌شد اما اکنون كل هفتاد و پنج هزار متر كل نمایشگاه بین‌المللی با حضور 210 شركت خارجی در حال برگزاری است یعنی بیست برابر سال قبل خارجی‌ها در این نمایشگاه شرکت کردند. در این پنج ماه اخیر تنها بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری به واحدهایی كه تحت فرمان پتروشیمی بودند با هماهنگی مدیر صنایع پایین دستی و ساست اتخاذی شرکت داده شده که هم راستا با سیاست‌های دولت است.