مُهر تمجید مقام معظم رهبری در کارنامه وزارت نفت دولت سیزدهم
مُهر تمجید مقام معظم رهبری در کارنامه وزارت نفت دولت سیزدهم
وزارت نفت اعلام کرد: اجرای طرح‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی با محوریت رشد اقتصادی و معیشتی توسط وزارت نفت دولت سیزدهم، تمجید رهبر معظم انقلاب از این دستاوردها را به‌دنبال داشت تا آنجا که آن را از شاخص‌های مثبت اقتصاد کلان بیان کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از وزارت نفت، توسعه سرمایه‌گذاری، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفتی، افزایش تولید نفت و محصولات پتروشیمی، یافتن بازارهای فروش با تقویت دیپلماسی انرژی، تلاش برای رفع ناترازی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به جا مانده از دولت قبل، به صفر رساندن میعانات گازی سرگردان روی آب و موارد بی‌شمار دیگر از جمله دستاوردهایی است که وزارت نفت دولت سیزدهم از آغاز به‌کار دولت یعنی شهریور ۱۴۰۰ در اولویت و محوریت برنامه‌های خود قرار داد و طبق آمارهای منتشرشده، در این مدت توانست ردپای خوبی از خود بر جای بگذارد.

مواردی که جواد اوجی، وزیر نفت درباره آن در هفته دولت اذعان کرده بود: ۳۳ طرح کلان نیمه‌تمام را در سال ۱۴۰۱ مرتبط با رشد اقتصادی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رساندیم. سال ۱۴۰۲ هم ۶۷ طرح نیمه‌تمام به اضافه چند طرح جدید در حوزه‌های ملی نفت، گاز، پالایش، پخش و صنایع پتروشیمی و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور قرار دادیم که از این ۶۷ طرح تا امروز ۲۵ طرح به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده که کل این پکیج ۶۷ پروژه‌ای، ۱۵ میلیارد دلار است.

وی درباره تولید نفت هم یادآور شد: تولید نفت عملیاتی روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود که امروز این رقم بین ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است، بنابراین بیش از یک میلیون بشکه یعنی ۴۰ درصد به تولید نفت اضافه شده است.

وزیر نفت همچنین گفته بود: در حوزه گاز هم طرح‌هایی را شناسایی کرده بودیم، به‌ویژه طرح‌های نیمه‌تمام کلان که ارزش افزوده برای کشور داشته باشد، مانند طرح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی یا همین طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی. در پنج‌ ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به پنج‌ ماهه مشابه در سال ۱۴۰۱، ۳۶ میلیون مترمکعب میانگین تولید گاز افزایش یافته و این به‌خاطر سرمایه‌گذاری ما در بخش میدان‌های گازی و پایین‌دست پالایشگاه گازی بود. از طرف دیگر روزی ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع نیروگاه‌ها کاهش یافته است، یعنی به‌طور کلی سوخت مایع مصرفی نیروگاه‌ها ۵۸ درصد کاهش یافته است.

اوجی با تأکید بر اینکه در زمینه افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های نفت، فاز ۲ پالایشگاه آبادان را در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رساندیم و روزانه ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش کشور اضافه شد، اظهار کرده بود: به‌دلیل این طرح و کیفی‌سازی و کمی‌سازی ۱۰ پالایشگاه فعلی که در کشور داریم امروز 10 میلیون لیتر بنزین بیشتر از شروع دولت تولید می‌شود. در زمینه پتروشیمی هم خوشبختانه یک مجتمع پتروشیمی گچساران به بهره‌برداری رسید و یک میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه شد که با طرح‌های پتروشیمی در دست اجرا تا پایان امسال 6 میلیون به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشورمان اضافه خواهد شد، ضمن اینکه سال گذشته بالاترین رشد صادرات محصولات پتروشیمی را به مقدار ۱۴ میلیارد دلار شاهد بودیم.

توسعه، راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت در حضور رئیس‌جمهوری که با ۷ تا ۱۰ میلیون مترمکعب گاز آغاز شده و قرار است تا قبل از زمستان به ۱۵ میلیون مترمکعب برسد و تعیین تکلیف میدان‌های مشترک گازی با وجود تحریم‌های شدید از دیگر بارقه‌های دستاوردهای چشمگیر وزارت نفت دولت سیزدهم در شاخص‌های اقتصادی و معیشتی است که مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

ایشان در دیدار اخیر رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت در تشریح برخی کارهای قوی دولت در بخش اقتصاد به رشد شاخص‌های کلان از جمله رشد اقتصادی به‌خصوص در بخش صنعت، افزایش رشد سرمایه‌گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی و افزایش صادرات اشاره کردند و افزودند: تقویت نظام مالیاتی، افزایش محصولات پتروشیمی و کارهای ارزنده در زمینه نفت و گاز و راه‌اندازی چند هزار کارگاه تعطیل یا نیمه‌تعطیل از دیگر اقدام‌های قابل‌تقدیر دولت است که البته اثرگذاری افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی و اقدام‌های زیربنایی در زندگی مردم، نیاز به گذشت زمان دارد.

پیش‌ از این هم ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، برخلاف همیشه که برای انجام‌وظیفه، با مشاهده عملکرد نامناسب وزارت نفت و نارضایتی مردم در دولت‌های پیشین بلافاصله دست به کارت می‌شدند، این بار هم دست‌به‌کار شدند، اما از نوع تشویق و قدردانی و در بیانیه‌ای که در صحن علنی قرائت شد عملکرد وزارت نفت را مورد تعریف و تمجید قرار دادند.