کاهش ۳۸ درصدی صادرات نفت ونزوئلا
کاهش ۳۸ درصدی صادرات نفت ونزوئلا
ونزوئلا در ماه گذشته میلادی ۵۴۴ هزار بشکه در روز نفت خام صادر کرد، یعنی ۳۸ درصد پایین‌تر از ۸۷۷ هزار بشکه صادر شده در ماه ژوئیه.

به گزارش «نبض انرژی» به نقل از رویترز، مدارک داخلی شرکت نفت دولتی ونزوئلا و اطلاعات شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ونزوئلا در ماه اوت 38 درصد نسبت به اوج قیمت ماه ژوئیه کاهش یافته است. این شرکت نتوانسته سطح تولید خود را در تاسیسات تبدیل نفت فوق سنگین به درجات قابل صادرات حفظ کند.

ونزوئلا در ماه گذشته میلادی 544 هزار بشکه در روز نفت خام صادر کرد، یعنی 38 درصد پایین‌تر است 877 هزار بشکه صادر شده در ماه ژوئیه.

افزایش صادرات نفت ونزوئلا توسط شرکت شورون و قراردادهای جدید عرضه توسط شرکت ملی نفت این کشور، صادرات نفت در ماه ژوئیه را به بالاترین رقم طی سه سال و نیم گذشته رساند.

آخرین اطلاعات نشان می‌دهند صادرات شرکت شورون به پالایشگاه‌های آمریکا در ماه اوت تا حدود 147 هزار بشکه در روز کاهش یافته است، یعنی بسیار پایین‌تر است 161 هزار بشکه صادر شده در ماه ژوئیه. شرکت آمریکایی شورون تنها شرکت غربی است که مجوز صادرات نفت ونزوئلا را طبق گواهینامه‌ای که در نوامبر 2022 صادر شده دارد.

بیشتر صادرات نفت ونزوئلا در ماه اوت به چین صورت گرفته است.

اما خاموشی در دو واحد رقیق سازی نفت خام که تحت مدیریت شرکت نفت دولتی ونزوئلا و شرکت نفت ملی چین قرار داشت اجازه تبدیل نفت به درجات قابل صادرات در ماه اوت را نداد. یکی از این واحدها در اواسط اوت فعالیت خود را از سر گرفته است.

اگر مشکل این واحدها برطرف شود صادرات نفت ونزوئلا باز هم افزایش خواهد یافت. دولت بایدن اعلام کرده آمادگی صدور مجوزهای بیشتر به شرکت‌های نفتی در ونزوئلا را جهت مقابله با کمبود عرضه جهانی نفت دارد. کمبود نفت در قیمت بنزین در آمریکا تاثیر گذاشته است. بدین ترتیب، احتمالاً غیر از شورون شرکت‌های بیشتری اجازه صادرات نفت ونزوئلا را خواهند داشت.

منبع: تسنیم