واحد تفکیک گاز از نفت میدان مشترک آزادگان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد
واحد تفکیک گاز از نفت میدان مشترک آزادگان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد
مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت: با هدف استمرار در تحقق اهداف و برنامه‌های افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی و لزوم ایجاد ظرفیت‌های جداسازی گاز از نفت، به‌زودی واحد تفکیک گاز از نفت میدان مشترک آزادگان جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، اسماعیل باقری تصریح کرد: با هدف استمرار در تحقق اهداف و برنامه‌های افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی و لزوم ایجاد ظرفیت‌های جداسازی گاز از نفت، همچنین ارسال نفت حاصل از آن به مبادی صادراتی، اقدام‌های لازم در زمینه تأمین اقلام و تجهیزات باقیمانده، تکمیل نصب و انجام عملیات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی به‌منظور بهره‌برداری از واحد تفکیک‌گر شمالی میدان آزادگان جنوبی به همراه اتخاذ تمهیدات و اجرای تأسیسات مورد نیاز در شبکه انتقال نفت بالادست و پایین‌دست این واحد در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته است.

وی افزود: بر همین اساس نفت تولیدی از چاه‌های معین‌شده و تاسیسات جمع‌آوری (Manifold)، تجمیع خواهد شد و به واحد تفکیک گاز از نفت انتقال خواهد یافت و در ادامه در واحد تفکیک گاز از نفت، جداسازی در‏ Slug catcher و Buffer Tank انجام و نفت خروجی این واحد، پس از فشارافزایی با استفاده از پمپ‌های انتقالی ارسال می‌شود.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی ادامه داد: به همین منظور طراحی و احداث خطوط لوله نفت و گاز این واحد نیز به‌ترتیب به اندازه‌های ۲۰ و ۲۶ اینچ در مسیری به طول حدودی ۱۸۰۰۰ متر انجام شده است. بر این اساس، با راه‌اندازی واحد تفکیک گاز از نفت در این میدان مشترک، ضمن افزایش ظرفیت تفکیک و ارسال نفت، قابلیت افزایش تولید از چاه‌های توسعه یافته جدید نیز فراهم می‌شود.