صادرات ۲ میلیون عدد تجهیزات نفتی به ونزوئلا
صادرات ۲ میلیون عدد تجهیزات نفتی به ونزوئلا
معاون وزیر نفت با بیان این که وابستگی ۸۰ درصدی به تجهیزات خارجی در صنعت نفت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است گفت:معاون وزیر نفت ادامه داد: 2 میلیون و 700 عدد تجهیزات دانش بنیان نفتی را به ونزوئلا صادر کردیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وحید رضا زیدی فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری در برنامه تهران20 با موضوع بررسی عملکرد وزارت نفت در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: سیاست دولت همیشه حمایت از شرکت های دانش بنیان بوده که در صنعت نفت این موضوع را دنبال کرده ایم و تلاش کردیم صنعت نفت را فن‌آورانه و دانش بنیان کنیم.
زیدی فر در ادامه بیان کرد: وابستگی 80 درصدی به تجهیزات خارجی در صنعت نفت به حدود 20 تا 30 درصد رسیده است. به عنوان مثال یک ایستگاه تقویت فشا در ارادان داریم که 90 درصد ساخت آن توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با شرکت های دانش بنیان حدود 340 میلیون دلار معادل 7 هزار و 200 میلیارد قرارداد داریم. در وزارت نفت هر نوع تجهیزاتی را که بتوانیم از داخل تهیه کنیم حتما اقدام به این کار می کنیم و واردات 200 قلم کالا را به دلیل اینکه در داخل تولید می شوند ممنوع کرده ایم.
زیدی فر ادامه داد: هر شرکتی در صنعت نفت بخواهد خریدی انجام دهد باید از لیست اعلامی وزارت نفت خرید کند که تعداد شرکت های دانش بنیان ما در این لیست افزایش یافته است. تسهیلات و تضامین مختلفی هم به شرکت های دانش بنیان داده می شود. در حال حاضر 81 قراداد با دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف داریم و ارتباط با وزارت علوم در سطوح مختلف برقرار شده که در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش یافته است و در 21 میدان استخراج نفت با شرکت های دانش بنیان قراداد بسته ایم.
وی افزود: دانشگاه های دارای استعداد شناسایی می شوند و با آنها با توجه به اینکه چقدر می توانند نیاز ما را برطرف کنند قرارداد بسته می شود. معاونت علمی ریاست جمهوری تولیدات دانش بنیان بار اولی را به ما معرفی می کند و کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده است و 80 درصد رشد در زمینه استفاده از محصولات تولید بار اول داشته ایم.
معاون وزیر نفت ادامه داد: 2 میلیون و 700 عدد تجهیزات دانش بنیان نفتی را به ونزوئلا ارسال کردیم و به روسیه کاتالیست صادر کردیم. کارگروه صدور خدمات فنی و مهندسی را در وزارت نفت تشکیل داده ایم و توانسته ایم به 350 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دست پیدا کنیم.
زیدی فر گفت: شرکت های دانش بنیان برای ورود به لیست تامین کنندگان تجهیزات وزارت نفت تسهیلات زیاد و ویژه ای را می گیرند تا خیلی راحت بتوانند به این حوزه ورود کنند.
وی درادامه درباره تامین مالی این شرکت ها گفت: بر اساس تکلیف قانونی باید تسهیلاتی را در اختیار شرکت های دانش بنیان بگذاریم که با چند بانک قرارداد بسته ایم. 5 هزار 500 میلیارد تومان مبلغ قراردادهای وزارت نفت با شرکت های دانش بنیان است. 2 هزار و 200 میلیارد هم ضمانت نامه قراردادی با شرکت های دانش بنیان داشته ایم.