تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌های دولتی هفته آینده آغاز می‌شود
تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌های دولتی هفته آینده آغاز می‌شود
نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از شرکت‌های پتروشیمی دولتی گفت: هدف مجلس از بررسی عملکرد پتروشیمی‌های دولتی این است که این شرکت‌ها در فروش محصولات مشابه با یکدیگر رقابت منفی نکنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  موانع توسعه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر بررسی شد.

در این برنامه آقایان مجتبی رضاخواه به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از شرکت‌های پتروشیمی دولتی، نعمتی کارشناس صنعت پتروشیمی و صفدری مدیرکل دفتر صنایع پلیمری وزارت صنعت، معدن و تجارت به بررسی ابعاد این مسئله پرداختند و به سوالات زیر پاسخ داده شد.
چرا نیاز به تحقیق و تفحص احساس شد؟
رضاخواه نماینده مجلس: اطلاعاتی به دست ما رسید، مبنی بر این که یک تاجر قصد فروش محصولات پتروشیمی را داشته، اما یک مجموعه ایرانی دیگر به او اعلام کرده بود که اگر بخواهید این کار را انجام دهیم، به پلیس فدرال اطلاع می‌دهیم که بار شما از ایران آمده و مانع از فروش محصولتان می‌شویم.
این مسئله برای من سؤال شد که چرا دو مجموعه ایرانی باید با هم اینطور رفتار کنند؟ به مرور زمان، اطلاعات بیشتری به ما رسید و بعد از جلسات متعدد متوجه شدیم، فردی که به صورت انحصاری در این حوزه کار می‌کند، هم تخفیف می‌گیرد و هم اجازه فروش به فرد دیگری را نمی‌دهد و هم به مجموعه ایرانی بدهکار است.
برای چنین محصولاتی در صنعت پتروشیمی، خریدار نقد وجود دارد و سؤال اینجاست که چرا محصول را به صورت انحصاری به این تاجر می‌دهند؟ چرا فقط به او تخفیف ۵۰ تا ۸۰ دلاری در ازای هر تُن می‌دهند؟ چرا وقتی خریدار نقد وجود دارد، به این فرد که بدهکار است، می‌فروشند؟
از زمانی که این موضوع را به مسئولان مربوطه اطلاع دادم، یک سال و چهار ماه گذشته و آن‌ها قول داده بودند که یک ماهه به موضوع رسیدگی می‌کنند؛ به همین علت در صحن مجلس موضوع را مطرح کردم.
این یک مصداق بود و درباره محصولات دیگری مانند متانول هم وجود دارد، اما فرآیند باید اصلاح شود؛ این که مصادیق فسادزا وجود دارد، ناشی از این است که فرآیند اشکال دارد و مسئولان هم این موضوع را تأیید می‌کنند.