ابراز نگرانی هند به کشورهای تولید کننده نفت در مورد بی‌ثباتی بازار
ابراز نگرانی هند به کشورهای تولید کننده نفت در مورد بی‌ثباتی بازار
هند با ابراز نگرانی نسبت به بی‌ثباتی قیمت در بازار جهانی نفت، خواستار یک قیمت گذاری مسئولانه و منطقی برای کشورهای مصرف کننده شد.

به گزارش «نبض انرژی» به نقل از رویترز، هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در روز سه‌شنبه به قانونگذاران گفت هند نگرانی خود در مورد بی‌ثباتی قیمت در بازار جهانی نفت را به گوش تولیدکنندگان و سازمان‌های بزرگ نفت رسانده است.
هند به عنوان سومین وارد کننده و مصرف کننده بزرگ نفت دنیا بیش از 80 درصد از نیاز خود را وارد می‌کند.
پوری در گزارشی به مجلس این کشور نوشت:«دولت این مسئله را به صورت دوجانبه با کشورهای تولیدکننده نفت خام، اوپک و روسای نهادهای بین المللی جهت انتقال نگرانی جدی نسبت به بی‌ثباتی قیمت نفت در میان گذاشته است».
وی تاکید کرد هند خواستار یک قیمت گذاری مسئولانه و منطقی برای کشورهای مصرف کننده است.

اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس از اواخر 2022 طرح کاهش تولید خود را جهت تقویت بازار آغاز و این کاهش تولید را در اجلاس ماه ژوئن تا 2024 تمدید کردند. عربستان و روسیه در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند تولید خود را فراتر از قرارداد ا,پک پلاس پایین می‌آورند تا از قیمت نفت حمایت شود.
کاهش عرضه باعث بالا رفتن قیمت نفت شده است. قیمت نفت خام برنت در روز پنجشنبه به بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی رسید.
قیمت بالای نفت در هند به سوددهی خرده‌فروشان تحت کنترل دولت که قیمت نفت و گازوئیل را از سال گذشته میلادی برای حمایت از مصرف کنندگان و مهار تورم بالا نبرده‌اند، آسیب رسانده است.
سه پالایشگاه بزرگ دولتی شرکت نفت هند، بهارات پترولیم و هندوستان پترولیم بزرگترین خرده‌فروشان سوخت در هند هستند.

منبع: تسنیم