تنوع مقصد، استراتژی جدید آریاساسول برای توسعه بازار
تنوع مقصد، استراتژی جدید آریاساسول برای توسعه بازار
شرکت آریاساسول تصمیم گرفته است با توجه به روند موفقیت‌آمیز در حوزه فروش مستقیم محصولات سهم فروش خود را از 15 درصد به 25درصد افزایش دهد. همچنین تلاش می‌کند با اجتناب از تک بازاری چین بتواند سهمی از مارکت‌های مختلف را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مؤلفه‌هایی که امروزه اکثر شرکت‌های تولیدی برای رسیدن به اهداف توسعه‌ایی خود مدنظر قرار می‌دهند؛ بحث تولید محصول با کیفیت و متناسب با استاندارهای بین‌المللی و نیز شناسایی بازارهای هدف برای فروش محصولات تولیدی است. برهمین اساس شرکت‌ها در تلاش هستند تا با ارزیابی اصولی بتواند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند.

امروزه برهمگان واضح و مبرهن است که ایران به واسطه اعمال برخی از تحریم‌های ناجوانمرادنه با مشکلاتی مواجه است. مدیران شرکت‌ها و مسئولان مدام در تلاش‌اند تا برای برون رفت از این معضل راهکارهایی را اتخاذ کنند. بر این اساس یکی از شرکت‌هایی که توانسته از زمان آغاز فعالیت راهکاری را برای پیشبرد روند توسعه و پیشرفت شرکت اعمال کند شرکت پلیمر آریاساسول است که برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای گام‌هایی را در حوزه تولید و تکمیل زنجیره ارزش و ارزآوری برای کشور و بازنگری در حوزه‌های بازاریابی و فروش مستقیم و بدون واسطه برداشته است.

موضوع فروش مستقیم محصولات به صورت جد در این شرکت پیگیری و دنبال می‌شود. هم اکنون 15 درصد صادرات محصولات این شرکت از طریق فروش مستقیم انجام می‌شود.

براساس این گزارش یکی از اهداف مهمی که «آریا» در حوزه فروش مستقیم دنبال می‌کند، حذف وابستگی آریاساسول به تک بازار چین است؛ در گذشته 99 درصد کالاها در بازار چین به فروش می‌رسید که این موضوع تهدیدی برای صادرات شرکت به‌شمار می‌رفت و برهمین اساس سیاست‌گذاران شرکت به این نتیجه رسیدند که در فروش مستقیم غیر از بازار چین به بازارهای اروپا و کشورهای همسایه با شرایط بهتری ورود کند.

در کنار موارد فوق پلیمر آریاساسول در حوزه محصول اتیلن نیز در سال گذشته حدود 98 هزار تن صادرات داشته است. این شرکت در حوزه فروش مستقیم اتیلن حدود 100 میلیون دلار ارزآوری را برای کشور به‌همراه داشته است.

با توجه به روند موفقیت‌آمیز در حوزه فروش مستقیم محصولات، «آریا» تصمیم گرفته که سهم فروش 15 درصدی خود را به 25درصد افزایش دهد.

نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت: فروش کالا تنها در یک بازار مقصد، ریسک‌های بسیار دارد و نباید کل محصول را صرفاً در یک سبد گنجاند یا معطوف به یک بازار کرد. چراکه این ریسک وجود دارد با اشباع بازار مقصد، نتوان محصول را به راحتی فروخت.

رهایی از تک بازاری چین

براساس این گزارش امروزه شرایط بازار در حوزه مشتقات نفتی و شیمیایی نسبت به سال گذشته به دلیل برخی از جریانات کمی بهم ریخته و آشفته است و شرکت‌ها مدام در تلاش هستند تا راه میانبری برای اهداف توسعه‌ای انتخاب کنند. بنابراین هدف اصلی آریاساسول این است تا از تک بازاری چین رهایی پیدا کند و بتواند سهمی در مارکت‌های مختلف داشته باشد.

طی سه چهار سال آینده، چین با راه‌اندازی طرح‌های جدید خود از مصرف پلیمری و شیمیایی بی‌نیاز خواهد شد و لازم است زیرساخت‌های بازاریابی را در کشورهای دیگر فعال کنیم. برهمین اساس ورود به بازارهای جدید از جمله آفریقا، سی‌آی‌اس، آمریکای جنوبی، اروپا و هند برای سال 1402 هدف‌گذاری شود و امیدواریم بتوانیم در این بازارها محصولات را به فروش برسانیم. همچنین به دنبال این هستیم تا بتوانیم قراردادهای بلندمدت پایدار برای تأمین نیاز تولیدکنندگان نهایی ایجاد کنیم و از این طریق با تولیدکنندگان ارتباط بیشتری پیدا کنیم.

تلاش برای افزایش سهم در بازار

براساس این گزارش طبق بررسی‌های صورت گرفته از نشریات مرتبط در حوزه پلیمری و نیز تحقیقات میدانی انجام شده می‌توان گفت که چین تا سال 2027 تقریبا خود به صادر کننده پلیمر تبدیل خواهد شد. به‌همین منظور پلیمر آریاساسول با تیم مدیریتی مجرب توانسته است برنامه فروش مستقیم را برای کشورهای دیگر شروع کند تا بتوانند سهمی را در برخی از بازارهای اروپایی و خارجی به نام خود رقم بزند. همچنین در حوزه محصولات نوآور نیز به‌دنبال شناسایی بازارهای جدید است.

همچنین شرکت پلیمرآریاساسول به‌منظور توسعه سهم بازار ایران در بازار روسیه و کشورهای اطراف آن و توسعه گریدهای تولیدی و تسهیل روابط تجاری در نمایشگاه روس‌پلاست حضور یافت و در آنجا مذاکراتی را برای رسیدن به اهداف خود در دستور کار قرار داد.

از آنجا که روسیه طی سال‌های اخیر درگیر تحریم‌ها بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط موجود روسیه به دنبال جایگزینی منابع تأمین خود باشد؛ که فرصتی مغتنم برای آریاساسول به‌شمار می‌رود. 

اعتمادسازی برای رفع موانع همکاریها

در نمایشگاه “روس پلاست” ۸۰ مشتری جدید به‌مرحله ثبت اسناد و آغاز روند مذاکرات پیوستند و ده‌ها جلسه کاری با مشتریان قدیم برای اعتمادسازی و رفع موانع توسعه همکاری‌ها رقم خورده است و مذاکرات برای فروش محصول در حال انجام است و حجم خوبی از قراردادهای بلند مدت نیز ایجاد شده است.

در نمایشگاه روس پلاست نیز به موانع قراردادی، مشکلات حمل‌و‌نقل، مباحث لجستیک در مسیر همکاری‌ با مشتریان پرداخته شده است. با رایزنی‌های انجام شده با مشتریان و مسئولان دو کشور انتظار می‌رود در آینده نزدیک تبادلات تجاری پایدار با حجم قابل قبول بین شرکت‌های روسی و شرکت آریاساسول برقرار شود. از سوی دیگر استفاده از روش مولتی مودال ترانسپورت یا حمل‌ونقل ترکیبی نیز به‌عنوان یکی از راه‌کارهای حل مسائل لجستیکی در این نشست‌ها مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوانیم کالاها را از عسلویه با کمترین هزینه تمام شده به روسیه صادر کنیم. به همین منظور کارگروهی در بندر انزلی تشکیل شده و مذاکرات در این زمینه در حال انجام است تا با این روش فرایندهای لجستیکی تسهیل شود.