ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور بزودی افتتاح می‌شود/ اضافه شدن یک میلیون تن در سال به تولید اتیلن
ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور بزودی افتتاح می‌شود/ اضافه شدن یک میلیون تن در سال به تولید اتیلن
معاون برنامه ریزی و کسب و کار هلدینگ خلیج فارس گفت: خوراک مجتمع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان است که از شرکت گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر انتقال داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» حسن نشان زاده با اعلام اینکه پتروشیمی گچساران بزودی  با حضور رییس جمهور بصورت رسمی افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: پتروشیمی گچساران با هدف تولید یک‌میلیون‌تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c3 در سال و در راستای تکمیل و‌ جلوگیری از خام‌فروشی احداث شده است.

وی افزود: در پایین دست این پروژه واحدهای پتروشیمی بروجن، ممسنی، دهدشت و کازرون را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی خواهیم داشت.معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی است، گفت: تمام تجهیزات از ابزار برقی و کاتالیست تا سیستم‌های جانبی و تصفیه آب از داخل کشور تامین شده است. بعبارت دیگر ۸۳ درصد تجهیزات ساخت ایران است.وی بیان داشت: گچساران اولین واحد الفینی است که مشعل کوره ها ساخت داخل است.

نشان زاده گفت: خوراک مجتمع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان است که از شرکت گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ای به طول ۹۰ کیلومتر انتقال داده می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کار ساخت پتروشیمی گچساران از سال ۸۴ آغاز شده، درباره تامین سرویس های جانبی پروژه گفت: تامین آب از سد کوثر گچساران به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب در سال با خط لوله ۲۷ اینچی و به طول کیلومتر، تامین سوخت کاز ۵۳۹۰۰ متر مکعب بر ساعت از خط سراسری و تامین برق به میزان ۵۰ مگاوات از شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین‌ می شود.

نشان زاده هزینه تمام شده پروژه را معادل ۱.۳ میلیون یورو ‌‌و صرفه جویی ارزی آن را معادل ۲۶۹ میلیون یورو‌عنوان کرد.

وی رقم داخلی سازی تجهیزات حساس را نیز معادل ۳۳ میلیون یورو ذکر کرد.