پیش‌بینی مثبت اوپک از تقاضای نفت در سال آینده میلادی
پیش‌بینی مثبت اوپک از تقاضای نفت در سال آینده میلادی
اوپک انتظار دارد رشد تقاضا در سال آینده میلادی آهسته‌تر شود اما همچنان بالاتر از حد متوسط باشد.

به گزارش «نبض انرژی»به نقل از رویترز، اوپک احتمالاً در گزارش خود در پایان ماه جاری میلادی، رشد تقاضای نفت در 2024 را مثبت پیش بینی خواهد کرد. اوپک انتظار دارد رشد تقاضا در سال آینده میلادی آهسته‌تر شود اما همچنان بالاتر از حد متوسط باشد.
پیش‌بینی اوپک برای 2024 احتمالاً پایین‌تر از پیش بینی این گروه از رشد تقاضا در سال جاری میلادی است که 2.35 میلیون بشکه در روز معادل 2.4 اعلام شده بود. اما همچنان بالاتر از متوسط سالانه طی یک دهه گذشته به جز سال‌های بحران کرونا و بالاتر از پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی است. این آژانس پیش بینی می‌کند رشد تقاضا در 2024 آهسته شده و به 860 هزار بشکه در روز برسد.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی اختلاف نظرهای بسیاری در سال‌های اخیر داشته‌اند. اوپک این آژانس را متهم به پیش‌بینی‌های غیر مسئولانه می‌کند.
رشد تقاضای نفت نشانه قدرت بازار نفت است و می‌تواند تعیین کننده تصمیمات اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس باشد. این گروه در ماه ژوئن کاهش تولید خود را تا پایان 2024 تمدید کرد تا از بازار نفت در بحبوحه ضعف تقاضا حمایت کرده باشد.
اوپک عقیده دارد با وجود اینکه رشد تقاضا برای نفت آهسته خواهد شد، اما شرایط به وخامت آن چیزی که آژانس بین المللی پیش بینی می‌کند نیست و رشد تقاضا در سال آینده میلادی بین 1 تا 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود.
انتظار می‌رود اوپک اولین پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در 2024 را در گزارش ماهانه خود در 13 ژوئیه منتشر کند.
مقامات اوپک از جمله امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکوی عربستان، خوش‌بینی خود را نسبت به دورنمای تقاضای نفت علی رغم مشکلات اقتصادی که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد، اعلام کرده‌اند.

منبع: تسنیم