مجلس پیگیر اصلاح نرخ خوراک و تعیین قیمت شناور از رئیسی و سران قوا شد
مجلس پیگیر اصلاح نرخ خوراک و تعیین قیمت شناور از رئیسی و سران قوا شد
روسای کمیسیون صنایع و معادن و اقتصادی مجلس از پیگیری درخواست پتروشیمی ها درباره اصلاح نرخ خوراک و تعیین قیمت شناور خبر دادند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» عزت اله اکبری با اشاره به اعتراض انجمن صنعت پتروشیمی بویژه پتروشیمی‌های متانول ساز نسبت به افزایش نرخ خوراک به مهر گفت: انجمن افزایش قیمت خوراک متانول را عاملی برای افزایش قیمت تولید می داند. چرا که قیمت خوراک و سوخت ۷ و ۳ هزار تومانی با احتساب عوارض به ۸.۵ و ۵ هزار تومان می رسد.

وی افزود: طبق اظهارات پتروشیمی ها ، متانول سازان در هر تن باید عملاً  ۶۵ تا ۱۰۰ دلار، مازاد تولید پرداخت کنند و ادامه این افزایش قیمت‌ها تولید کنندگان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. در قانون روش تعیین قیمت خوراک مشخص شده و انجمن صنعت پتروشیمی خواستار صدور بخشنامه‌ای بر اساس قانون بوده مبنی بر اینکه قیمت خوراک ثابت نباشد و قیمتی شناور از طریق وزارت نفت تعیین شود.

اکبری ادامه داد: کمیسیون صنایع درحال پیگیری این درخواست از طریق ریاست مجلس است تا موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود. باید جلوی ضرر صنایع گرفته شود و هیچ شرکت صنعتی اعم از پتروشیمی و غیر پتروشیمی تعطیل نشود.

براساس این گزارش، محمدرضا پور ابراهیمی هم تصمیم دولت درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را دارای اشکالات اساسی دانست و با اعلام ارسال نامه‌ به رئیسی، اعلام کرد: طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، دولت مکلف است نظر کارشناسان و ذی‌نفعان بخش خصوصی را دریافت و مبنای اتخاذ تصمیمات مرتبط و مهم قرار دهد.

آثار تصمیم غیرکارشناسی درباره نرخ خوراک بر بازار سرمایه مشهود است و ۴۰ درصد از ذی‌نفعان بخش پتروشیمی و پالایشگاهی، سهامداران عدالت و توده مردم و همچنین صندوق‌های بازنشستگی هستند. صندوق‌های بازنشستگی هم به شدت دچار ناترازی هستند و نمی‌توانند به تعهدات عمل کنند.

بخش عظیمی از منابع در قالب طرح‌های بزرگ اقتصادی سرمایه‌گذاری شده‌اند اما به دلیل برخی سیاست‌های دولت درباره نرخ خوراک صنایع و مواد اولیه  عملا برخی از شرکت‌ها به صورت نیمه ظرفیت فعالیت می‌کنند و بعضاً هم رو به تعطیلی هستند.

پیشنهاد شده کمیته‌ای تخصصی متشکل از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان دولت به ویژه وزارت نفت و صنعت تشکیل شود و به جای تصمیمات یک شبه درباره چنین مصوباتی، کارشناسی شود تا اتفاقات مثبتی در بازار سرمایه رخ دهد.