فاز نخست تصفیه خانه یاسوج آماده افتتاح می‌شود
فاز نخست تصفیه خانه یاسوج آماده افتتاح می‌شود
با بهره‌برداری از فاز نخست تصفیه خانه یاسوج و به سرانجام رسیدن مخازن بزرگ ذخیره آب در دو نقطه مرکز استان، به زودی مشکلات آب آشامیدنی در یاسوج و مناطق حاشیه‌ای آن برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» اردیبهشت ماه سال ۹۶ کلنگ پروژه تصفیه‌خانه آب شهر یاسوج بر زمین زده شد و قرار بود مدت اجرای پروژه ۱۲ ماهه باشد، اما کار به کندی پیش رفت تا اینکه به همت دولت سیزدهم اکنون فاز نخست آن در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
در این استان سه هزار کیلومتر خط انتقال و پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط توزیع وجود دارد که بیش از ۳۵ درصد از این شبکه‌ها نیازمند بازسازی است.
این مهم بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تاثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
از سوی دیگر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که به لحاظ جمعیت روز به روز در حال افزایش است و یکی از شهرهای مهاجرت‌پذیر هم محسوب می‌شود، تا سال‌های ۹۱ و ۹۲ پنجاه هزار مشترک آب داشت و اکنون به ۹۰ هزار مشترک آب رسیده است.
متاسفانه زیرساخت‌های آبی این شهر متناسب با جمعیت رشد نکرده و در حال حاضر شهر یاسوج با وجود آب‌های فراوان با تنش آبی روبرو است.
ساخت تصفیه‌خانه آب یاسوج یکی از راهبردهای تامین آب پایدار این شهر است و اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۹۰ درصد رسیده است.
براساس این طرح قرار است آب رودخانه بشار به آبگیر هدایت،پمپاژ شده تصفیه شود و این تصفیه‌خانه مناطقی مانند سروک، اکبرآباد شهرک ولایت و نجف‌آباد و مناطقی مانند بولوار رجا،کاشانی‌ها و باهنرها را پوشش می‌دهد.
با بهره‌برداری از این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب یاسوج معادل ۲۰ درصد به حجم ورودی آب تولیدی این شهر اضافه می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یاسوج از جمله شهرهایی است که روان آب‌های زیاد دارد اما عدم هدایت درست منابع آبی برای مصارف مردم، باعث شده یکی از شهرهای دارای تنش آبی این استان باشد.
“سید علی احمدزاده” بیان کرد: به واسطه جمعیت رو به افزایش مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً تولید آب گذشته، پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی ابراز کرد: دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات اساسی به ویژه در حوزه زیرساخت در سال‌های اخیر قریب به ۳۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد و این پروژه را با بیش از ۹۰ درصد در همین ۲ سال به پیش راند و اکنون در یک قدمی بهره برداری قرار داده است.
استاندار گفت: با بهره‌برداری از این پروژه و البته به سرانجام رسیدن مخازن بزرگ ذخیره آب در دو نقطه مرکز استان، به زودی مشکلات آب آشامیدنی در یاسوج و مناطق حاشیه‌ای آن تا حد بسیار زیادی مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصفیه‌خانه اضطراری یاسوج، در دولت قبل حدوداً ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.
“امید صالحی” افزود: برای محوطه‌سازی و آبگیر این تصفیه‌خانه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است و بخشی از اعتبارات تصفیه‌خانه موجود است و برای بخش دیگری نیاز به توجه ویژه‌تر دولت داریم.
وی عنوان کرد: چنانچه آبگیر تصفیه‌خانه یاسوج کار شود، پروژه وارد مدار می‌شود و در فاز نخست ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که پاسخگوی ۶۰ هزار نفر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سال گذشته این آبگیر کار شد و هنگام بارندگی و سیل گذشته زیر آب رفت و حالا باید لوله‌ها را بیرون بکشیم و دوباره کار را انجام بدهیم.
صالحی ابراز کرد: شرایط سختی برای انجام کار وجود دارد و ما باید تمهیداتی بیندیشیم که هر چه سریعتر کار جلو برود.