درخواست اصلاح مصوبه گرانی ۴۰ و ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی ها
درخواست اصلاح مصوبه گرانی ۴۰ و ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی ها
دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به تبعات ابلاغ مصوبه افزایش ۴۰ و ۱۰۰ درصدی قیمت خوراک گاز و سوخت پتروشیمی ها، خواستار اصلاح آن از معاون اول رئیس جمهور شد.

به گزارش«نبض انرژی» احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی طی نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: متاسفانه به رغم همه تلاش‌های این تشکل صنفی و شرکت‌های پتروشیمی طی بیش از ۱۶ ماه گذشته در خصوص تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی و اثر نامطلوب تغییرات ناگهانی و افزایش قیمت گاز سوخت و خوراک بر پیکره این صنعت بزرگ بویژه شرکت‌های مصرف کننده گاز خوراک، مصوبه افزایش ۴۰ درصدی قیمت گاز خوراک و ۱۰۰ درصدی قیمت گاز سوخت شرکت‌های پتروشیمی طی نامه ۲۹ خرداد جنابعالی ابلاغ شد.

این مصوبه دقیقاً روزی رونمایی شد که بزرگترین گردهمایی اقتصادی ایران با حضور ده‌ها شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی با ارزش تولیداتی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار در روز پنجم تیرماه در شهر مشهد در حال برگزاری بود.

در زمانی که متولیان ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی داخلی با هدف بررسی مشکلات و موانع تولید، صادرات و راهکارهای توسعه این صنعت ارزش آفرین در سال رشد تولید و مهار تورم گرد هم آمده بودند، ابلاغ افزایش شوک آور قیمت گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی از سوی دولت حیرت و نگرانی همه فعالین این صنعت را باعث شد.

به عنوان دومین مقام اجرایی کشور، درخواست می‌شود به داد صنعت پتروشیمی برسید. به داد صنعتی برسید که با توجه به مزیت‌های بی‌شمار خدادادی ، قرار بود به عنوان موتور رشد اقتصادی، ایران را به قدرت اول منطقه تبدیل کند. حتی در آخرین بازنگری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر با تعدیل اهداف برنامه‌ای، قرار بود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۵ میلیون تن تولید و درآمد آن به بیش از ۳۵ میلیارد دلار برسد در حالی که این هدف در پایان سال جاری تنها ۹۱ میلیون تن بود.

به عنوان یک تشکل صنفی تخصصی به پیوست آثار افزایش ناگهانی و غیر فرمولی قیمت گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی را که قبلاً نیز مکرر به دستگاه‌های مختلف اجرایی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس منعکس شده به استحضار می‌رسد و درخواست می‌شود دستور فوری رسیدگی و اصلاح در تصمیمات متخذه در این خصوص صادر شود.