مشکل تامین آب استان کرمان را در این دولت حل می‌کنیم
مشکل تامین آب استان کرمان را در این دولت حل می‌کنیم
وزیر نیرو آب تصفیه شده پسآب را آبی را پایدار دانست و بیان کرد: با این برنامه ها در طول مدت دولت مردمی آیت الله رئیسی، مشکل تامین آب تمامی نقاط استان را با حمایت قاطع دولت و مسئولین استانی و استفاده از ظرفیت شرکت های معدنی حل خواهیم کرد.

به گزارش «نبض انرژی»علی اکبر محرابیان امروز نهم تیرماه در آیین افتتاح فاز نخست آبرسانی به شهرهای بم و بروات، تصفیه‌خانه سیرجان و ۱۵ پروژه برق رسانی استان کرمان با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: آب مهمترین مساله و موضوع استان کرمان است.

وی با بیان اینکه استان کرمان مزیت ها و ظرفیت های بسیار خوبی از جمله نیروی انسانی، منابع معدنی و … برای رشد دارد، افزود: مهمترین معضل استان کرمان در دهه ۸۰ بحث خام فروشی مواد معدنی بود به طوری که میلیون ها تن ذخایر ارزشمند از این استان استخراج و از طریق جاده و کشتی ها به صورت خام صادر می شد.

محرابیان عنوان کرد: در آن زمان توسط مسئولین و نمایندگان استان، تدابیری به منظور ارزش افزوده و فرآوری مواد معدنی اندیشیده شد که قابل ستایش بوده اما در همین راستا باید به نکته اساسی توجه کرد که استان کرمان از لحاظ آب فقیر بوده و باید برای رفع این مشکل اقداماتی انجام شود که در سفر اول رئیس جمهوری به دیار کریمان، گام هایی برای رفع مشکل آب این منطقه برداشته شد.

وزیر نیرو با اشاره به خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان اظهار کرد: عملیات اجرایی این ابر پروژه در سال ۷۹ کلید خورد که با همکاری دولت ها به سرانجام رسید و خط دوم اجرایی این پروژه نیز در این دولت کلنگ زنی شد که برای تامین آب استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان و برخی استان های مرکزی کشور در حال پیشرفت خوبی است.

وی ادامه داد: برای تامین آب شرب مناطق شمالی استان نیز تدابیری اندیشیده شده که در همین راستا نیز کلنگ و عملیات اجرایی آبرسانی به شهرهای شمالی استان ۲۰ بهمن ماه سال گذشته به زمین زده شد  که خوشبختانه با سرعت بسیار خوبی این پروژه در حال اجراست.

محرابیان بر استفاده از ظرفیت پسآب برای تامین آب صنایع تاکید کرد و گفت: باید برای برداشت آب از آب های زیرزمینی، رحم کنیم. متاسفانه در برخی از نقاط استان کرمان، ۱.۵ متر کاهش سطح آب در برخی از چاه ها را شاهد هستیم که با استفاده از آب های سطحی و همچنین تصفیه پسآب فاضلاب بخشی از نیاز آبی استان حل خواهد شد.

وزیر نیرو آب تصفیه شده پسآب را آبی را پایدار دانست و بیان کرد: با این برنامه ها در طول مدت دولت مردمی آیت الله رئیسی، مشکل تامین آب تمامی نقاط استان را با حمایت قاطع دولت و مسئولین استانی و استفاده از ظرفیت شرکت های معدنی حل خواهیم کرد.

وی به موضوع افتتاح فاز نخست آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء اشاره کرد و گفت: آب سد نسا جزو آب های با کیفیت کشور محسوب می شود که پروژه آبرسانی به شهرهای دیگر شرقی استان از این سد نیز به زودی اجرا می شود.

محرابیان در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه های برقی قابل افتتاح در این سفر اشاره و تصریح کرد: موضوع تولید انرژی خورشیدی و برق رسانی نیروگاه های برقی از مواردی است که در این سفر افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۶۶۹ روستای استان در تنش شدید آبی به سر می بردند افزود: مشکل ۳۷ درصد این روستاها حل شده و تا پایان دولت مشکلات آبی سایر روستاهای استان حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا نیز با استفاده از ظرفیت های گروه های جهادی، بحث تامین آب شرب ۱۰ هزار روستا در کل کشور آغاز شده است.