افتتاح 12 پروژه صنعت آب و برق با افزون بر 15 هزار میلیارد تومان اعتبار
افتتاح 12 پروژه صنعت آب و برق با افزون بر 15 هزار میلیارد تومان اعتبار
وزیر نیرو به همراه رئیس جمهور به منظور افتتاح برخی طرح‌ها و پروژه‌های استان کرمان از جمله طرح‌ها و پروژه های صنعت آب و برق وارد استان کرمان شد.

به گزارش «نبض انرژی»   “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو به همراه “آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی” رئیس جمهور صبح امروز، جمعه ۹ تیر وارد استان کرمان شد.
رئیس جمهور و وزیر نیرو در بدو ورود در فرودگاه بم مورد استقبال استاندار، مقامات استانی و قشر‌های مختلف مردم قرار گرفتند.
در این سفر قرار است 12 پروژه صنعت آب و برق این استان با اعتباری افزون بر 15 هزار میلیارد تومان افتتاح شود.
آیت الله رئیس در بدو ورود به بم اظهار کرد: وظیفه مسئولان وظیفه‌ای دشوار است و وجود برخی نواقص مایه رنجش مردم شده است.
وی ادامه داد: دولت از انجام وظايف خودش غافل نیست و در شهری نظیر بم با وجود ظرفیت‌های گردشگری و تجاری مساله کمبود آب یکی از چالش‌های مهم مردم است.
وی افزود: چشم انتظاری 12 ساله مردم بم به پایان رسید و پروژه انتقال آب به مرحله افتتاح رسیده است.
ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد این سفر، سفر استانی نیست و از مردم برای اینکه زمینه دیدار مهیا نیست عذرخواهی میکنم .
ایشان تاکید کرد امروز طرح‌های آماده بهره‌برداری افتتاح و طرح های نیمه تمام برای افزایش سرعت پیشرفت و رفع مشکلات مورد بازدیدقرار می‌گیرند. رئیس جمهور در پایان از تلاش همه مدیران جهادی برای بهره‌مندی ازظرفیت‌های موجود تقدیر و از خداوند برای همه خدمت گزاران به مردم نجیب و شریف ایران اسلامی توفیق بیشتر مسالت کرد.
این گزارش حاکی است در جریان این سفر فاز اول تصفیه خانه آب شرب و آبرسانی به شهر‌های بم و بروات افتتاح می‌شود؛ این پروژه شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و ۵۰۰۰ مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است. فاز اول تصفیه‌خانه نیز به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه از مجموع ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه آماده افتتاح است.
تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهر‌های بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهر‌های فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵)، چشم انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهر‌های بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف و بع تعداد ۴۲۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
افتتاح خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیزاز دیگر پروژه‌های مهمی است که در این سفر افتتاح می‌شود تا مردم و صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند. این پروژه شامل ۳۷۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.
افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است. جمعیت هدف این پروژه در فاز یک ۲۱۰ هزار نفر طراحی شده است.
از دیگر پروژه‌هایی که امروز و به صورت رسمی با دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود، می‌توان به پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت سبزواران، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران ۲، خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط ۴۰۰ کیلوولت بم- جیرفت اشاره کرد.
همچنین در این سفر طرح‌های دیگری، چون احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از ۶۴۰۰ متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به تعداد ۱۲ روستای فاقد برق، برق‌رسانی به تعداد ۶۳۷ واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد ۳۴۰ دستگاه افتتاح می‌شود.
افتتاح نیروگاه فولاد بوتیای ایرانیان با اعتباری بالغ بر 7000 میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های این سفر است.