بهترین تصمیم‌های کارشناسی برای اصلاح روندها در حوضه زاینده‌رود اتخاذ می‌شود
بهترین تصمیم‌های کارشناسی برای اصلاح روندها در حوضه زاینده‌رود اتخاذ می‌شود
معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران با ابراز امیدواری به افق‌های آینده برای حل مشکلات حوضه زاینده‌رود، گفت: در حوضه زاینده‌رود بهترین تصمیم‌ها در چارچوب کارشناسی و اصلاح روندها اتخاذ می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، محمد جوانبخت در نشست مشترک با نمایندگان کشاورزان اصفهان در استانداری اصفهان، اظهار داشت: با برنامه‌ وزارت نیرو می‌توان روند را به سمت مثبت پیش برد و برداشت‌های بی‌رویه را کنترل کرد.
وی با بیان این که اصفهان از استان‌هایی است که رهبر معظم انقلاب در مورد حل مسئله آب آن تاکید مستقیم داشتند و همچنین رئیس جمهور بر رفع این مسئله تاکید کردند، افزود: مشکل آب اصفهان به طور قطع راه حل دارد و  به عزم جمعی بین بخش دولتی و مردم فهیم و منطقی اصفهان و کشاورزان این خطه وابسته است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر اینکه برنامه‌ها تأثیر پذیر از نظرات کشاورزان است، گفت: در مسئله آب موضوع پنهانی نداریم و بر اساس رویکرد دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که از درون مطالعاتی که انجام می‌شود به اصلاح روند‌ها دست یابیم و جدول منابع و مصارف با مشارکت و نظر مصرف کنندگان تنظیم شود.
وی با اشاره به رویکرد کنونی وزارت نیرو و تلفیق راه حل‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای ادامه داد: آب دریا برای صنایع راه حل اساسی است.

اصفهان در نصب کنتورهای هوشمند رتبه دوم کشور است
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب‌غربی فلات نیز در این نشست گفت: اصفهان به لحاظ نصب کنتورهای هوشمند در رتبه دوم کشور است.
«علیرضا الماسوندی»  افزود: ۷۵۰ میلیون مترمکعب برنامه تعادل بخشی در حوضه زاینده‌رود داریم که شامل انتقال حوضه‌ای و آب دریا، استفاده از پساب، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از برداشت‌های اضافی است.
وی با بیان اینکه انتقال آب دریا به اصفهان در حال انجام است، افزود: فاز یک این پروژه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای مصرف صنایع به اصفهان منتقل می‌کند.
الماسوندی با بیان اینکه نتیجه این‌ اقدامات زمان می‌برد، افزود: این‌ اقدامات باید جایگزین شوند تا نرخ فرونشست این منطقه را که وزارت نیرو بر اساس مدل استاندارد جهانی بررسی کرده و شهرستان برخوار بالاترین نرخ فرونشست در دنیا را دارد به حد تعادل برسد و مخاطره ایجاد نکند.
مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود افزود: مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده‌رود که ۲۰ سال روی زمین مانده بود توسط گروه متخصصی از کشورهای مختلف در مدت ۱۲ ماه انجام شد و با همه ملاحظاتی که وجود دارد بر اساس مدل‌های جهانی چک شده و برنامه اقدامات بر اساس این مدل جامع طراحی شده است.
الماسوندی افزود: وظایف دستگاه‌های مسئول در این مطالعات دیده شده و این طرح در دولت مطرح می‌شود که در صورت تصویب نقشه راه و سند جامع حوضه آبریز زاینده‌رود خواهد بود.
در این نشست شماری از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی حوضه آبریز زاینده‌رود مسائل و مشکلاتشان را مطرح کردند.