۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب در خراسان جنوبی تصویب شد
۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب در خراسان جنوبی تصویب شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: در چارچوب مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های تغذیه مصنوعی و رفع تنش آبی در این استان تصویب شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی افزود: از این میزان اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های تغذیه مصنوعی استان و ۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی اختصاص یافته است.

وی گفت: در سفر اول و دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبات خوبی برای اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان داشتیم و تامین آب بیشترین حجم اعتبارات در دور دوم سفر رئیس جمهور را به خود اختصاص داده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی به افتتاح تصفیه‌خانه شهر بیرجند در سفر دوم رئیس جمهور به این استان اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه‌خانه بیرجند است که این آب می‌تواند جایگزین منابع آبی برای مصرف در بخش صنعت شود.

وی عنوان کرد: تفاهم‌نامه استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات نیز با اعتبار اولیه هزار میلیارد تومان سال گذشته به امضا رسید و همزمان عملیات اجرایی این طرح در شهرستان قاینات آغاز شد.

عباس‌زاده با بیان اینکه تامین آب پایدار استان از خلیج فارس و دریای عمان در حال انجام است گفت: سهم خراسان جنوبی از هر کدام دریاها ۶۰ میلیون متر مکعب است و خط دوم انتقال آب خلیج فارس برای تامین آب استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه ثبات مدیریتی ما در سطح کشور به حکمرانی حوزه آب بستگی دارد ادامه داد: خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه متوالی است که با خشکسالی مواجه بوده و این خشکسالی‌ها به شدت منابع آب زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید اقدامات مختلف را در دستور کار قرار دهیم تا جلوی فرسایشی شدن بیشتر منابع آب زیرزمینی در استان کویری خراسان جنوبی را بگیریم.

وی با اشاره به اجرای سند سازگاری با کم‌آبی از سال ۱۳۹۹ در استان گفت: از ابتدای اجرای این سند به اهداف آن دست نیافته‌ایم و از برنامه سالانه ۳۷ درصد عقب هستیم که باید در راستای رسیدن به اهداف سند و بهبود وضعیت منابع موجود اقدامات ویژه را در دستور کار قرار دهیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی استان، برگزاری مستمر و رهاورد جلسات شورای حفاظت از منابع آب برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است و باید با اقدامات مختلف از جمله اجرای کامل سند سازگاری با کم‌آبی، ناترازی و نامتعادلی در منابع آب زیرزمینی استان را به تعادل برسانیم.

وی افزود: باید تعدیل پروانه‌های کشاورزی در تمامی شهرستان‌های استان به صورت یکسان و عادلانه انجام شود تا به اهداف سند سازگاری با کم‌آبی برسیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰ میلیون متر مکعب تامین آبی خارج استان و بین حوضه‌ای از منطقه خراسان و یزد نیز در حال پیگیری است و شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به مطالعه کارشناسی منابع آب نقاط مرزی اقدام کند.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ و سفر دوم آیت الله سید ابراهیم رییسی به این استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ۱۴۰۱ انجام شد که مصوبات راهگشایی در حوزه زیرساختی و عمرانی به همراه داشته است.