واردات گاز از ترکمنستان ایران را به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌کند
واردات گاز از ترکمنستان ایران را به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌کند
کارشناسان معتقدند که واردات گاز از ترکمنستان مزیت‌هایی را برای کشور به همراه دارد، چرا که واردات گاز از این کشور باعث می‌شود که به صادرکننده گاز به اروپا، پاکستان، عمان و دیگر کشورها تبدیل شویم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی در حوزه ناترازی گاز بایستی مورد توجه قرار گیرد توسعه روابط با کشورهای همسایه است تا از این طریق بتوان بخشی از ناترازی‌ها را جبران کرد. یکی از این کشورهایی که در حوزه واردات گاز مورد توجه قرار گرفته کشور ترکمنستان است که در این زمینه قراردادهایی بین ایران و ترکمنستان منعقد شده است. گفتنی است ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد. از این رو مقامات کشورمان در تلاش هستند سهمی در خرید و فروش گاز این کشور بر عهده بگیرند و سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) کشور را در منطقه افزایش دهند.

با توجه به اینکه منابع گازی کشورمان در جنوب واقع شده، تأمین گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور از مبادی نزدیک‌تر همواره مورد توجه دولت قرار دارد. قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان برای واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از این کشور در همین راستا در حال پیگیری است.

به علت نبود سرمایه‌گذاری در حوزه ذخیره‌سازی در سال‌های اخیر به ویژه در مناطق بزرگ مصرفی کشور در فصول سرد سال با مشکل ناترازی گاز روبه‌رو هستیم. برای حل این مشکل، از آغاز دولت سیزدهم شتاب بخشی به اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز به طور جدی به ویژه در منطقه شمال‌شرق در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا کارشناسان معتقدند که واردات گاز از ترکمنستان مزیت‌هایی را برای کشور به همراه دارد، بنابراین اگر قرارداد واردات گاز از ترکمنستان با هدف جبران کمبود گاز دنبال شود بسیار خوب است. همچنین می‌توانیم از گزینه خرید و فروش گاز ترکمنستان در راستای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه بهره ببریم. این روش درستی است که ما تبدیل به خریدار گاز و صادرکننده‌ آن شویم. وقتی کشوری مانند ما بین شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، می‌تواند از این موقعیت در راستای منافع خود بهره ببرد.

از سوی دیگر واردات گاز از ترکمنستان باعث می‌شود که به صادرکننده گاز به اروپا، پاکستان، عمان و دیگر کشورها تبدیل شویم و به تقویت جایگاه خود در تجارت گازی منطقه و جهان بپردازیم. از این طریق درآمد بالایی کسب می‌کنیم و از مزیت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی بهره‌مند می‌شویم. همچنین صادرات گاز توسط کشورمان به کشور‌های دیگر به درهم‌تنیدگی کشور‌های منطقه با یکدیگر منجر می‌شود که در نهایت مزیت‌های سیاسی و امنیتی بالایی برای همه دارد.

لازم به ذکر است که براساس توافقات حاصله بین این دو کشور روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب واردات گاز از ترکمنستان داشته باشیم که سالانه حدود سه و نیم میلیارد متر مکعب می‌شود. این میزان می‌تواند در کوتاه مدت به چهار تا پنج برابر افزایش یابد.