بهانه تراشی صندوق توسعه ملی در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها
بهانه تراشی صندوق توسعه ملی در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها
صندوق توسعه ملی همچنان در صدور مجوز تنفس خوراک این واحد بهانه‌تراشی می‌کند که این اتفاق، علاوه بر ضربه به پروژه شیراز، سیگنال ناامیدکننده‌ای برای سرمایه‌گذاران سایر طرح‌ها است.

به گزارش «نبض انرژی» قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت یا همان قانون پتروپالایشگاه‌ها، یک قانون با تکیه بر ابزار «تنفس خوراک» است که با هدف جذب سرمایه‌گذاری در احداث پروژه‌های پتروپالایشی و رهایی از خام‌فروشی نفت در سال ۹۸ به تصویب رسید.

این قانون تاکنون سه بار مورد تاکید و حمایت رهبر انقلاب قرار گرفته و ۸ طرح پتروپالایشگاهی و ۱۲ طرح بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود ذیل آن مجوز ساخت گرفته‌اند.

در میان این طرح‌ها، طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه شیراز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد و سرمایه‌گذاری ۴۴.۵ میلیون دلار از لحاظ پیشرفت، پیشروترین طرح بوده که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح این طرح بیش از ۲.۵ میلیون لیتر به تولید بنزین در وضعیت ناترازی کمک می‌کند و تنفس خوراک دریافتی منجر به تکمیل پروژه شیرین‌سازی گازوئیل این پالایشگاه نیز خواهد شد.

با این وجود صندوق توسعه ملی همچنان در صدور مجوز تنفس خوراک این واحد بهانه‌تراشی می‌کند که این اتفاق، علاوه بر ضربه به پروژه شیراز، سیگنال ناامیدکننده‌ای برای سرمایه‌گذاران سایر طرح‌ها است.

منبع: فارس