اولویت نخست انجمن استصنا توسعه بازار صادراتی است| پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی حضور اعضای انجمن در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
اولویت نخست انجمن استصنا توسعه بازار صادراتی است| پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی حضور اعضای انجمن در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت
رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با تأکید براینکه توسعه بازار صادراتی و تقویت تعاملات بین‌المللی یکی از محور‌های اصلی انجمن در سالجاری است، گفت: هم اکنون محصولات تولیدی سازندگان داخلی به کشور‌های سوریه، ونزوئلا، روسیه و کشور‌های اطراف صادر می‌شود؛ اما باید سازماندهی و توسعه داده شود.

احسان ثقفی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در گفتگوی اختصاصی  با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص عملکرد این انجمن در سال گذشته اظهار کرد: در حوزه دانش بنیان‌ها باید گفت مجموعه شرکت‌هایی فعال با یک افزایش ۶۰ درصدی مواجه بوده به گونه‌ای که ۲۵۰ شرکت دانش بنیان در این مجموعه فعال هستند که تجهیزاتی را در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی طراحی و تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: تعدادی از دانش‌بنیان‌ها را جذب و تعدادی را در صنعت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی را با راهنمایی و تغییرات و اصلاحات به سمت دانش بنیان هدایت کردیم. هرچند که بنده بار‌ها مطرح کردم که کلیه شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند عضو ما هستند عملا دانش‌بنیان بوده یا دانش محور هستند.

ثقفی با تأکید براینکه در این شرایط سخت اگر دانش‌بنیان‎‌ها نبودند، نمی‌توانستیم به فعالیت خود ادامه دهیم، گفت: از نظر محصولات تولیدی دانش‌بنیان‌ها در سنوات گذشته رشد خوبی داشتیم. همچنین یک رشد قابل توجهی را در بخش تولید محصولات هایتک افزایشی ملاحظه می‌شود، می‌توان گفت که دو سه درصدی پیشرفت را در این بخش شاهد بودیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با اشاره به نمایشگاه نفت و گاز سال گذشته، اظهار کرد: متاسفانه طی دوسال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشگاه با رکود مواجه هستند. در گذشته یک تنبلی حاکم بوده و آن بلاتکلیفی که قبل از برگزاری مطرح بوده، باعث شده که به نحو شایسته برگزار نشود؛ اما بازهم نمایشگاه در چنین شرایط خوب بود.

وی اضافه کرد: چندین تفاهمنامه را با شرکت‌ها امضا کردیم و به نتایج قابل قبولی دست پیدا کردیم. اما توقع براین است که در نمایشگاه ۱۴۰۲ وضعیت بهتری را شاهد باشیم. درخواست‌هایی که از ناحیه اعضای انجمن بودند سال گذشته ۲۰۰ عضو متقاضی حضور در نمایشگاه بودند و امسال قریب به ۳۵۰ اعضا متقاضی نمایشگاه هستند. امید داریم دستاورد‌های بیشتری داشته باشند؛ هرچند بی برنامگی و بلاتکلیفی در خصوص نمایشگاه وجود داشت و قرار بود که در شهر آفتاب برگزار شود بعد از نوروز جابجایی را به ما اعلام کردند.

ثقفی تأکید کرد: باید شرایط برای برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب فراهم شود، هنوز زیرساخت‌ها تکمیل نشده است. در حال حاضر شهرآفتاب از نظر ساختاری مهیا نیست؛ بنابراین با درنظر گرفتن این مسائل نمایشگاه بین المللی تهران به مراتب شرایط بهتری نسبت به شهرآفتاب دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که شعار سال امسال بحث مهار تورم و رونق تولید مطرح شده بنابراین پیش بینی این است که نسبت به سال گذشته استقبال بیشتری از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صورت گیرد و افزایش ۵۰ درصدی حضور اعضای انجمن را در این نمایشگاه شاهد باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، تصریح کرد:سال گذشته چند محصول هایتک (کاتالیست و دوار) را وارد بازار کردیم و طبیعتا ما مسیرمان را در همین راستا ادامه خواهیم داد. خوش بین هستیم که امسال شرایط بهتری را رقم بزنیم و نسبت به سال گذشته اعضای فعالتر در حوزه نوآوری حرفی برای گفتن داشته باشند.

ثقفی در رابطه با برنامه‌های سال جاری اظهار کرد: در هیمن راستا دو محور اصلی را در اولویت قرار دادیم و محور اصلی توسعه بازار در حیطه خارج از کشور است. اگر احیانا حوزه درخواست در بازار داخل رکودی که در سنوات گذشته حاکم بوده و کماکان ادامه داشته باشد، طبیعتا بتوانیم بازار خودمان را در خارج از کشور جستجو کنیم. به همین منظور تعاملاتی با معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت و سایر نهاد‌های مرتبط انجام شده و هنوز برنامه عملیاتی تدوین نشده است، اما در دستور کارمان است که ظرف حداکثر دو ماه آینده برنامه ریزی شود و ساختار‌های اجرایی برای این مهم تعریف شود تا بتوانیم برای صادرات بسترسازی کنیم.

وی تأکید کرد: هم اکنون صادرات به کشور‌های سوریه، ونزوئلا، روسیه و کشور‌های اطراف صورت می‌گیرد، اما باید سازماندهی و توسعه داده شود.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در خصوص همکاری وزارت نفت در خصوص تولیدات ساخت داخل گفت: فارغ از اینکه این اقبال بالاجبار باشه یا انتخابی، بلی اقبال استفاده از توانمندی بخش خصوصی توسط وزارت نفت وجود دارد و تعاملات خوبی برقرار است تنها موردی که باعث کندی شدن این امر مهم شده است خرید تجهیزات از سازندگان داخلی بیشتر به مسائلی مالی و اقتصادی و بانکی برمی‌گردد. سیاست کلان نظام و وزارت نفت این است که از ساخت داخل حمایت کند و این کار صورت می‌گیرد به نظرم کند است و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در رابطه تاثیر نوسانات نرخ ارز در ساخت داخل تصریح کرد: علیرغم اینکه بعضا فکر می‌کنند که با نوسانات نرخ ارز کاری ندارند، درست نیست؛ چرا که این موضوع علاوه بر بحث روانی تاثیر منفی در نرخ مواد اولیه و بخش تامین قطعاتی که باید از داخل تامین شود، دارد و تامین کالا به مراتب سخت‌تر است. بخشی از مواد اولیه و برخی از ادواتی که سازندگان داخلی ندارند خودمان از خارج وارد می‌کینم متاسفانه این مهم برنامه ریزی را در این زمینه خیلی سخت کرده است و چرا که عمده فعالیت ما براساس سفارش کار است.

ثقفی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در ساخت پتروپالایشگاه از توانمندی ساخت داخلی استفاده می‌شود، گفت: در این رابطه دیپلماسی اقتصادی شروع شده و به نسبت گذشته خوب بوده است. در بحث سیاست گذاری و تعاملات متاسفانه از بخش خصوصی استفاده نمی‌شود؛ اگر این کار انجام شود طبیعتا آن پروتکل نهایی که امضا می‌شود قویتر و کارشناسی‌تر خواهد بود و توقع ما با آنچه که رخ داده فاصله دارد. فعالیت‌ها کماکان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکثر شرکت‌ها و سازمان حفظ نیروی انسانی و تقویت آن‌ها را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند؛ اما خبر خوش را باید دولتمردان بدهند. سیاست کلان نظام این است که تعاملات بین المللی را تقویت کرده و گشایش اقتصادی و توسعه کسب وکار را در این عرصه دنبال کنند.