باید از خام فروشی محصولات پتروشیمی پرهیز کرد
باید از خام فروشی محصولات پتروشیمی پرهیز کرد
یک کارشناس صنعت پتروشیمی با بیان اینکه یکی از ارکان جهش و توسعه این صنعت افزایش صادرات غیرنفتی است، گفت: صنعت پتروشیمی می تواند با تبدیل محصولات خام به محصولاتی با ارزش تر و تكمیل زنجیره ارزش تولید در ایجاد ارزش افزوده و توسعه صادرات این صنعت کمک کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طی سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب مدام در فرمایشات خود بارها بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی تاکید کرده اند و بر اهمیت صنعت پتروشیمی و نقش مهم آن در جلوگیری از خام فروشی هم سخن گفته اند و در اسناد بالادستی نظام نیز همواره بر این حوزه تاکید ویژه ای داشته اند. ایشان معتقدند که با این روش می‌توان مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموار کرد.

براساس این گزارش حسن کاشی زاده کارشناس صنعت پتروشیمی با بیان اینکه یکی از ارکان جهش و توسعه این صنعت افزایش صادرات غیرنفتی است. باید با جذب سرمایه‌های جدید به پیشرفت این صنعت کمک شود. جایگاه این صنعت به‌عنوان یک صنعت ارزآور در رأس تحقق هدف جلوگیری از خام‌فروشی قرار دارد و به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی به شمار می‌آید.

وی فروش نفت، گاز و فرآورده های پالایشگاهی در صنعت نفت یا فروش تولیدات پایه صنعت پتروشیمی مانند پلی اتیلن ها، اوره، متانول و مواد شیمیایی را از مصادیق خام فروشی دانست و افزود: صنعت پتروشیمی می تواند با تبدیل این اقلام به محصولاتی با ارزش تر و تكمیل زنجیره ارزش تولید در ایجاد ارزش افزوده نیز نقش آفرین باشد و كیفیت و كمیت صادرات را ارتقا دهد.

این کارشناس ادامه داد: استفاده و بهره گیری از علوم و فنون نوین و زیرساخت های مدیریتی نرم افزاری و سخت افزاری كه بر پایه تجارب و عملكرد سازمان های موفق در عرصه‌های بین المللی زمینه را برای توسعه این صنعت فراهم می‌سازد.

در همین راستا مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز معتقد است که باید از خام فروشی و فروش محصولات نیمه خام فاصله گرفته و به سوی تولید محصولات نهایی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر روند رو به رشد صنعت پتروشیمی ایران گفت: باید بخش های مختلف در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر توسعه صنعت ارزش آفرین پتروشیمی هماهنگ باشند و شرکت پویا و چابک شده است و برای تحقق برنامه های صنعت در راه توسعه متوازن ضرورت دارد تا همگرایی و همکاری ها با هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی افزایش یابد.