موفقیت سازوکار «تولید بار اول» در صنعت نفت و گاز/ تحقق کاهش ارزبری و ایجاد منابع ارزی برای صنایع
موفقیت سازوکار «تولید بار اول» در صنعت نفت و گاز/ تحقق کاهش ارزبری و ایجاد منابع ارزی برای صنایع
عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: در شرایط فعلی سازوکار موفق تولید بار اول در صنعت نفت و گاز، نشان از اهمیت و موفقیت اجرای این سیاست در زمینه ورود تکنولوژی و فناوری به صنایع بزرگ کشور را دارد که هم امکان کاهش ارزبری و هم امکان ایجاد منابع ارزی برای صنایع را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ‌‌مهدی طغیانی با اشاره به لزوم دانش‌بنیان شدن صنایع نفت و گاز در فرآیند تولید در بار اول قانون جهش ویژه تولیدات دانش‌بنیان، اظهار داشت: مشکلی که همیشه در صنعت کشور به ویژه صنایع نفت و گاز وجود داشت، عدم توان رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان با محصولات خارجی بود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به سبب اینکه محصولاتشان نمونه خارجی داشت، عملاً تجهیزاتشان و تولیداتشان دانش‌بنیان محسوب نمی‌شد، زیرا نمی‌توانستیم تولیداتشان را نوآورانه بدانیم.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ادامه داد: در شرایط تحریمی با وجود اینکه تجهیزات در خارج کشور وجود دارد، اما ما نمی‌توانیم به سهولت آن را وارد کنیم، بنابراین تولید آن در داخل کشور، بار اول محسوب می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای بار اول تجهیزات صنایع نفت و گاز را در ایران تولید می‌کنند، فعالیتشان مصداق تحریم‌شکنی است.

وی با بیان اینکه تولید در بار اول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان نوعی کمک به اقتصاد کشور است، افزود: قانون جهش ویژه تولیدات دانش‌بنیان سعی در تسهیل این نوع تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان داشت، به موجب این قانون همه مزایایی که برای تولیدات دانش‌بنیان قرار است ایجاد شود برای این نوع تولیدات (تولید در بار اول) لحاظ می‌شود.

طغیانی با اشاره به اینکه تولید در بار اول ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌کند، گفت: ضروری است که بسیاری از نیاز‌های صنایع بزرگ به خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان منتقل شود و در نهایت حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم، زیرا در شرایط فعلی، سازوکار موفق تولید بار اول در صنعت نفت و گاز نشان از اهمیت و موفقیت اجرای این سیاست در زمینه ورود تکنولوژی و فناوری به صنایع بزرگ کشور را دارد که هم امکان کاهش ارزبری و هم امکان ایجاد منابع ارزی برای صنایع را ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید اظهار داشت: قطعاً اجرای کامل قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان هم صرفه جویی ارزی دارد و هم گره کار امروز کشور که صنایع تحت تحریم است را باز می‌کند.

منبع: فارس