پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش سهم اوپک از رشد تولید نفت در ۲۰۲۳
پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش سهم اوپک از رشد تولید نفت در ۲۰۲۳
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به تصمیم اخیر اوپک و متحدانش برای کاهش ۱.۱۶ میلیون بشکه‌ای تولید از آغاز ماه آینده میلادی، رشد تولید آمریکا، برزیل، کانادا و گویان در سال جاری بیشتر از اوپک خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورهای غیرعضو اوپک سهم بیشتری از رشد تولید نفت را در سال جاری میلادی و سال آینده در اختیار خواهند داشت که درست برعکس دو سال گذشته است.

 با توجه به تصمیم اخیر اوپک و متحدانش برای کاهش 1.16 میلیون بشکه‌ای تولید از آغاز ماه آینده میلادی، رشد تولید آمریکا، برزیل، کانادا و گویان در سال جاری بیشتر از اوپک خواهد بود.

 طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از دورنمای کوتاه‌مدت انرژی، تولید سوخت‌های مایع توسط کشورهای

غیرعضو اوپک 1.9 میلیون بشکه در روز در 2023 و 1 میلیون بشکه در روز در 2024 افزایش خواهد داشت. این اداره پیش‌بینی می‌کند تولید اوپک 500 هزار بشکه در روز در سال جاری و 1 میلیون بشکه در سال آینده میلادی افزایش یابد.

 بیشتر از نیمی از افزایش تولید غیراوپک در دو سال آینده متعلق به آمریکا خواهد بود. طبق این گزارش، تولید نفت خام آمریکا 5.5 درصد در سال جاری افزایش یافته و به 12.54 میلیون بشکه در روز می‌رسد. تولید آمریکا در 2024 هم با 1.7 درصد افزایش 12.75 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

 انتظار می‌رود متوسط قیمت خرده‌فروشی بنزین در آمریکا در تابستان آینده حدود 3 دلار و 50 سنت در هر گالن باشد و در اولین ماه تابستان به اوج 3.60 تا 3.70 دلار برسد.

 طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، خانواده‌های این کشور به‌طور متوسط بین 2140 و 2730 دلار در سال جاری برای بنزین هزینه می‌کنند که نسبت‌به 2780 دلار هزینه شده در سال گذشته میلادی پایین‌تر است.

 پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی برابر با 85 دلار و نفت آمریکا 79 دلار و 24 سنت باشد. این اداره هشدار داد بالا رفتن قیمت نفت می‌تواند حاشیه‌های سود پالایشگاهی را تحت تأثیر قرار داده و پالایشگاه‌ها را مجبور به کاهش تولید کند.

منبع:تسنیم