ایجاد تحول و خلق ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی با استفاده از فناوری نوین
ایجاد تحول و خلق ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی با استفاده از فناوری نوین
کارشناسان براین باورند که شرکت‌های دانش بنیان، از سال‌های گذشته تاکنون، سهم و جایگاه خود را در صنعت نفت به ویژه صنعت پتروشیمی بسیار زودتر از صنایع دیگر باز کردند، بنابراین یکی از دستاورد‌های شاخص دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی تولید کاتالیست با دانش بومی در کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایع کلیدی در حوزه درآمدزایی و ارزش افزوده است که توجه به آن می‌تواند رونق اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد. طی سال‌های اخیر که کشور با انواع تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد شرکت‌های دانش بنیان به کمک این صنعت آمد و توانست بخشی از نیاز‌های مورد نیاز این صنعت برآورده سازد.
گفتنی است شرکت‌های دانش بنیان، از سال‌های گذشته تاکنون، سهم و جایگاه خود را در صنعت نفت بسیار زودتر از صنایع دیگر باز کردند، در این میان، صنعت پتروشیمی پیشتازی چشمگیری در این روند داشته و امروز شرکت‌های دانش بنیان و فناور در افزایش میزان تولید و دسترسی به دانش فنی و تامین تجهیزات و نیاز‌های فنی صنعت پتروشیمی نقش زیادی دارند.
براساس این گزارش یکی از دستاورد‌های شاخص دانش‌بنیان‌ها در صنعت پتروشیمی تولید کاتالیست با دانش بومی در کشور است که امروزه علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشور‌های خارج نیز صادر می‌شود.
در همین راستا دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به نقش صنایع پتروشیمی در خلق ارزش افزوده و اشتغال فناورانه افزود: خوشبختانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گام بزرگی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توسعه حلقه‌های پایین دست این زنجیره برداشته است و سایر صنایع پتروشیمی نیز باید در مسیر تکمیل زنجیره ارزش به کمک توسعه و حمایت از صنایع پایین دستی گام بردارند. امیدواریم با گام‌های ارزشمندی که برداشته شده، ارزش افزوده قابل توجهی به ارمغان بیاورد.
دهقانی با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از توسعه صنایع دانش‌بنیان در حوزه پنروشیمی عنوان کرد: در حوزه پتروشیمی نیز تنه درخت صنایع بالادستی به شمار می‌روند و همان صنایع پایین دستی حکم شاخه‌های این درخت تنومند را دارند؛ ارزش افزوده واقعی را شکوفه‌های روییده در این سرشاخه‌ها خلق می‌کنند. امیدواریم با پیوند دانش بنیان‌ها به این شاخه‌های جوان و تنه تنومند صنعت پتروشیمی شاهد به ثمر نشستن ارزش افزوده بالا و اشتغال قابل توجه از این درخت ریشه دار باشیم.
همچنین مدیرعامل پتروشیمی ماهشهر معتقد است که آینده صنعت پتروشیمی متعلق به دانش بنیان‌ها است و این شرکت‌ها نقش موثر و بی بدیلی در این صنعت خواهند داشت.
همچنین رشید قانعی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس نیز با اشاره به فرمایش و تأکید مقام معظم رهبری در بحث دانش‌بنیان‌ها و اهمیت آن در توسعه صنعتی کشور معتقد است: تحریم وجود دارد و شکی نیست که تحریم چیز بدی است، یک وجود نامیمونی است و کسی در آن شکی ندارد؛ ولی همین تحریم برای صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان ما، اتفاقات خوبی را رقم زده است. همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره داشتند، اقتصاد دانش بنیان می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری شود که این مهم خود افزایش تاب آوری ملی و رقابت پذیری محصولات تولید داخل در عرصه‌های بین المللی را در پی خواهد داشت.
تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور متکی به نفوذ و رسوخ نوآوری و فناوری در بخش‌های مختلف صنایع کشور است؛ لذا، صنایع به ویژه صنایع بزرگ می‌بایست نگاه ویژه‌ای به نوآوری داشته باشند و بخشی از فروش و درآمد خود را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص دهند.