فنس‌کشی جاده عباس‌آباد-میاندشت هفته آینده آغاز می‌شود/راه‌اندازی بانک سلولی حیاط وحش ایران
فنس‌کشی جاده عباس‌آباد-میاندشت هفته آینده آغاز می‌شود/راه‌اندازی بانک سلولی حیاط وحش ایران
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفته آینده و در اولین فرصت از جاده عباس‌آباد-میاندشت در شهرستان میامی بازدید خواهیم کرد و موضوع فنس‌کشی ۳۴ کیلومتری در آن منطقه را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی سلاجقه ، با اشاره به درخواست فعالان و سازمان حفاظت محیط زیست برای فنس‌کشی در جاده عباس‌آباد-میاندشت، گفت: این جاده در شهرستان میامی از منطقه حفاظت‌شده عبور می‌کند و براساس آیین‌نامه قانون شکار و صید، جزوتکالیف وزارت راه و شهرسازی بوده که این جاده را فنس‌ کشی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی مناسب نصب و نور آن را تأمین کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اما این اتفاق از سال ۹۵ تا کنون رخ نداده و سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۸ کیلومتر از فنس‌کشی را انجام داده است.

به گفته معاون رییس جمهور، در جلسات اخیری که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، آنها مکلف شدند که ۳۴ کیلومترفنس‌کشی انجام دهند، معابر زیرگذر را راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در هفته آینده و در اولین فرصت از آن منطقه بازدید خواهیم کرد و موضوع فنس‌کشی را پیگیری می‌کنیم. بقیه موضوعات هم توسط وزیر راه پیگیری می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی هم در این منطقه و هم در همه مناطقی که زیستگاه‌ها و حیاط وحش از آنجا عبور می‌کند، وارد کار شده است تا این اتفاق بیفتد. تمام مکاتبات انجام شده اما به مکاتبات بسنده نمی‌کنیم و این موضوع را به صورت حضوری دنبال می‌کنیم.

سلاجقه همچنین از اجرایی شدن قراردادی با جهاد دانشگاهی در زمینه تکثیر یوز و ایجاد بانک سلولی حیاط وحش ایران با جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: ما عضو چهار کشور دنیا هستیم که این اتفاق را رقم زده است و بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض خطر را راه‌اندازی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بافت‌های از ۲۶ گونه در اولویت که در معرض خطر هستند دریافت شده و سلولها جداسازی شدهو مسائل مربوط به دامپزشکی آن دنبال می‌شود تا بتوانیم گونه‌های در معرض خطر در محیط زیست را به‌غیر از آنچه که در حیاط وحش و اسارتاتفاق می‌افتد، به صورت ژنتیکی نجات بدهیم.

منبع: ایرنا