جریان گاز در شمال ایران پایدار است
جریان گاز در شمال ایران پایدار است
مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز از پایداری جریان گاز در استان‌های شمالی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محی‌الدین مفخمی با بیان اینکه حجم گاز منتقل‌شده در ۹ ماه امسال ازسوی این منطقه عملیاتی ۱۷ میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: در طول این روزهای سرد، بالاترین جریان عبوری توسط ایستگاه‌های تقویت فشار گاز رشت و رامسر تا ۲۴.۳ و ۱۶.۹ میلیون مترمکعب در این منطقه عملیاتی ثبت شده است.

وی از شکسته شدن رکورد حجم گاز در استان‌های شمالی در این برهه از زمان خبر داد و افزود: حجم گاز انتقالی در منطقه به بیش از  ۹۸.۱۲ میلیون مترمکعب در روز رسید که تاکنون در این منطقه عملیاتی انتقال این حجم گاز در طول یک روز بی‌سابقه بوده است.

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز با بیان اینکه ایمن‌سازی ۲۸ نقطه در بستر رودخانه‌ها و نقاط رانشی متقاطع با خطوط لوله منطقه در سال ۱۴۰۱ انجام شده است، تصریح کرد: اتصال نهایی خط لوله جدید در بستر رودخانه چشمه همه نیز امسال انجام شد.

مفخمی بیان کرد: تعمیرات اساسی توربین واحد A  و تعمیر اضطراری واحد B تأسیسات رشت، نصب و راه‌اندازی سامانه آلتراسونیک اندازه‌گیری گاز در تاسیسات قلعه‌جیق، تکمیل ساخت کارت سوخت کمپرسورهای تاسیسات رامسر، تعمیرات دوره‌ای، نصب و راه‌اندازی ژنراتور ۳۷ کیلوواتی ایستگاه مخابراتی ضیابر گیلان و صرفه‌جویی در هزینه به مبلغ ۵ میلیارد ریال از جمله اقدام‌های مهم در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۹۹ کیلومتر از خطوط لوله گاز در ۹ ماهه امسال نشت‌یابی شد، افزود: از ابتدای سال تاکنون، ۲۲ هزار و ۸۷۹ مورد بازدید از مسیر خط انتقال انجام و ۶۷ اخطار به متجاوزان حریم ایمنی و ۱۰۹ اخطار به متجاوزان حریم اختصاصی خطوط لوله داده و پیگیری‌های حقوقی لازم انجام شده است.

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز همچنین با تاکید بر اینکه حمایت از کالای ایرانی و سازندگان داخلی و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات همواره جزو اولویت‌ها و از اهداف مهم این منطقه است، یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه کشاورزی ساری با عنوان آسیب‌شناسی و تعیین تهدیدات رودخانه و نقاط لغزشی برای خطوط لوله منطقه امضا شده، همچنین پروژه پژوهشی شبیه‌سازی و ساخت کارت‌های سوخت تاسیسات که با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل امضا شده بود، نیز به تکمیل شده است.