رفع مشکل طعم و بوی آب سنندج با اجرایی شدن طرح انتقال آب
رفع مشکل طعم و بوی آب سنندج با اجرایی شدن طرح انتقال آب
عملیات انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از سال ۹۹ آغاز شد و با تکمیل این طرح مشکل طعم و بوی آب شهر سنندج برای همیشه مرتفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  یکی از راه‌هایی که می‌تواند به تامین منابع آبی برخی از استان‌ها در شرایط خشکسالی و شرایط بحرانی کمک کند موضوع انتقال آب است تا از این طریق بتوان بخشی از کمبود منابع آبی را جبران کرد. این موضوع بعد از بررسی و مراحل تحقیقاتی از سوی کارشناسان این حوزه اجرا می‌شود چرا که بدون کارشناسی نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.
در کشور ما پروژه‌های مختلف انتقال آب در حال انجام است که برخی از آن‌ها نیز چندین سال است که عملیاتی شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح‌ها توجیه فنی و اقتصادی ندارد، نه تنها مشکل آب کشور حل نمی‌شود که جغرافیای ایران را در یک فلاکت و خطر و دست‌انداز بزرگ می‌اندازد. با مدیریت غلط بحران آب که در کشور ایجاد شده، حالا می‌خواهیم آب را انتقال دهیم که برای هیچ کدام از کاربری‌های شرب، صنعت و کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد. باید از اجرای چنین پروژه‌هایی صرف‌نظر کرد.
اما در مقابل بعضی از مسئولان معتقدند که اجرای چنین طرح‌هایی توجیه اقتصاد داشته و می‌تواند بخشی از کمبود‌ها را جبران کند.
براساس این گزارش یکی از طرح‌هایی که به تازگی به ثمر نشسته است موضوع انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دولت سیزدهم است و فاز دوم و نهایی این طرح به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
لازم به ذکر است که اجرای پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج از سال ۹۹ آغاز شد و با تامین اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومانی در دولت سیزدهم تکمیل و اکنون آماده بهره‌برداری است.
در فاز دوم و نهایی این پروژه که طی روز‌های آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود، آب سد آزاد به طور کامل در مدار توزیع قرار می‌گیرد و کل جمعیت شهر سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ با تکمیل این طرح مشکل طعم و بوی آب شهر سنندج برای همیشه مرتفع می‌شود.
بر اساس این گزارش، با وارد مدار شدن فاز اول این پروژه با ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه، جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر در محلات مرکزی و بافت‌های قدیمی شهر سنندج از این طرح بهره‌مند شدند.
گفتنی است، هم‌اکنون آب سد آزاد در شبکه توزیع شهر سنندج قرار گرفته و بخش وسیعی از شهر را تحت پوشش قرار داده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان ماه جاری کل جمعیت شهر سنندج از آب سد آزاد بهره‌مند خواهند شد.