سد بالاخانلو تامین کننده آب شرب 5 شهر استان قزوین
سد بالاخانلو تامین کننده آب شرب 5 شهر استان قزوین
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت:از مهمترین اهداف ساخت سد بالاخانلو تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستای جنوب استان است.

به گزارش«نبض انرژی»”یداله ملکی” در حاشیه  بازدید استاندار قزوین با ارائه گزارشی از روند ساخت سد بالاخانلو اظهارداشت: سد مخزنی بالاخانلو با هسته رسی در محدوده شهرستان بویین زهرا و بر روی رودخانه حاجی عرب از سال ۹۲ در دست احداث است.
وی افزود: ظرفیت این ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب بوده و تاکنون بیش از ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
ملکی تصریح کرد: مهمترین هدف از ساخت این سد، تامین آب شرب ۵ شهر بویین زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۰ روستای منطقه و همچنین تامین و ساماندهی آب کشاورزی ۴۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد است.
به گفته وی کنترل سیلاب های فصلی رودخانه، تامین نیاز زیست محیطی و تغذیه مصنوعی به میزان ۴.۴ میلیون مترمکعب از دیگر اهداف ساخت این سد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین افزود: برای ساخت سد بالاخانلو تاکنون حدود ۲0۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن به ۵0۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
وی یادآورشد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز مبلغ ۲۰0۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد مصوب شده که تخصیص آن در سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه بسیار موثر است.
ملکی در خصوص ساخت خط انتقال به طول ۸۲ کیلومتر و تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۵۰ لیتر برثانیه برای این سد نیز گفت: اسناد و نقشه های مربوط به خط انتقال و تصفیه خانه سد بالاخانلو تهیه شده و فراخوان آن نیز صورت گرفته و بزودی پیمانکار آن نیز انتخاب می‌شود.
وی اضافه کرد: این بخش از پروژه بیش از 7500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون 1500 میلیارد ریال از اعتبارات تنش آبی برای آن منظور شده است.