ظرفیت تولید برق کشور از ۸۹ هزار مگاوات فراتر رفت
ظرفیت تولید برق کشور از ۸۹ هزار مگاوات فراتر رفت
در حال حاضر ظرفیت شبکه سراسری کشور ۸۹ هزار و ۳۶۹ مگاوات است که از این مقدار ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات معادل ۸۱ % توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است و بر همین اساس «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی این دولت  در برنامه‌های خود افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی را عنوان کرده است.

البته  برنامه  دولت در سال اول آغاز بکار خود، به مدار آوردن ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق توسط وزارت نیرو بوده است که رکورد بی‌سابقه‌ای در صنعت برق به شمار می‌رود.

این برنامه اکنون به مرحله اجرا درآمده است و افزایش ۶ هزار مگاواتی محقق شده است.

بر اساس گزارش‌های آماری صنعت برق،  پیک تقاضای امسال در روز ۲۹ تیرماه  ساعت ۱۵:۱۸ معادل با ۶۹ هزار و ۲۷۷ مگاوات  بوده که نیروگاه‌های حرارتی  و اتمی با تولید ۵۱ هزار و ۱۸۰ مگاوات و نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر با تولید ۷ هزار و ۵۵۷ مگاوات مجموعاً ۵۸ هزار و ۷۳۴ مگاوات از این نیاز را تأمین کرده‌اند. این رقم نسبت به‌روز پیک سال قبل، بیش از ۷درصد رشد داشته است.

یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در تأمین برق پایدار دوره اوج بار سال ۱۴۰۱، انجام به‌موقع تعمیرات واحدهای نیروگاهی به میزان ۹۳ هزار و  ۶۴۱ مگاوات بود که با موفقیت اجرا شد.

با انجام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی و اقدام‌های مدیریتی، ضریب آمادگی نیروگاه­های حرارتی در دوره اوج بار امسال به ۹۸ درصد بالغ شد.

روزهای اخیر وزیر نیرو در این باره گفت: در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی، مدیریت و تلاش انقلابی فعالان صنعت برق توانسته‌ایم ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزاییم که این رقم پیش‌ازاین حتی در بهترین شرایط مالی کشور نیز محقق نشده بود.
علی‌اکبر محرابیان  با تأکید بر اینکه ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال به رکورد ۹۸ درصد رسیده است، افزود: برای دستیابی به این مهم نیز تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی در موعد مقرر به انجام رسیده و تجهیز منابع انسانی و مدیریتی صنعت برق نیز برای استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم آماده شده بود.

منبع: ایرنا