حصول حق‌آبه هیرمند علاوه بر دیپلماسی نیازمند کار فرهنگی است
حصول حق‌آبه هیرمند علاوه بر دیپلماسی نیازمند کار فرهنگی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت خصمانه آب درخصوص ایران نمی‌تواند کار برادران افغانستانی ما باشد و این دیدگاه توسط کشورهای خارجی ایجاد شده است؛ لذا حصول حق‌آبه هیرمند علاوه بر دیپلماسی، نیازمند کار فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» داوود میرشکار  درباره حصول حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی آب سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیتی ندارد و بار اصلی را وزارت نیرو و وزارت امور خارجه به دوش می‌کشند، لذا امیدوارم که فعالیت آن‌ها به نتیجه برسد. ما هم در این زمینه وظایف خود را انجام می‌دهیم و به‌طور روزانه تصاویر ماهواره‌ای را چک می‌کنیم.

وی افزود:بعد از پایش این تصاویر به این نتیجه رسیدیم که کشور افغانستان به مسئولیت خود مبنی بر پرداخت حق‌آبه ایران پایبند نیست و به نظر می‌رسد که تمایلی برای پرداخت حق‌آبه ما ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: شاید نیاز باشد که به جای حق‌آبه از حق همسایگی استفاده کنیم و یادآور شویم که ایران و افغانستان دو کشور مسلمانی هستند که از سال‌ها پیش روابط حسنه‌ای با یکدیگر داشته و نسبت به یکدیگر مسئولیت همجواری دارند. باید این تعهد در کشور افغانستان به وجود بیاید که حق‌آبه و حق همسایگی را بدهد تا حق زندگی به مردم سیستان بلوچستان نیز برسد.

میرشکار با اشاره به اینکه خداوند متعال نیز اشاره کرده که من میزان آب مورد نیاز را برای شما می‌فرستم، گفت: این آب مورد ذکر فقط برای افغانستان نیست و نگاه خداوند به گونه‌ای است که همه از این نعمت استفاده کنند.

وی عدم پرداخت حق‌آبه را متوجه کشورهای خارجی دانست و افزود: نگاه برخی از بزرگان افغانستان به این شکل است که جلوی آب را گرفته‌اند و مدیریت خصمانه آب را در خصوص ایران اتخاذ کرده‌اند، از نظر من این اقدام نمی‌تواند کار برادران افغانستانی ما باشد و این دیدگاه در امتداد دشمنی با دین اسلام و روابط برادری ایران و افغانستان ایجاد شده و دست کشورهای خارجی از جمله رژیم صهیونیستی در کار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این کشورها نمی‌خواهند که خاورمیانه در آرامش باشد و خواستار برادری بین دو کشور ایران و افغانستان نیستند. لذا برای فشار بر ایران، مردم و سران طوایف افغانستان را با مشاوره‌های غلط به سمتی می‌برند که حق همسایگی که بر گردن هم داریم را رعایت نکنند. برطرف کردن این اختلاف در کنار دیپلماسی نیاز به یک کار فرهنگی دارد.

میرشکار به ریشه های عمیق فرهنگی و طوایفی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط میان دو کشور به قدری عمیق است که حتی از یک طایفه عده‌ای در افغانستان و عده‌ای در ایران هستند. متأسفانه در موضوع  عدم حصول حق‌آبه، دشمن خارجی است که اتفاقات نامیمون را رقم زده و پیروزی خود را فرسنگ‌ها دورتر جشن گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مراودات میان دو کشور باید بیشتر شود و دو طرف باید این احساس را داشته باشند که منافع مشترک زیادی دارند که توجه به این منافع منجر به قدرتمند شدن هر دو کشور خواهد شد.

منبع: تسنیم