انعقاد 7 هزار میلیارد ریال قرارداد ساخت داخل قطعات نیروگاهی با دانش‌بنیان‌ها
انعقاد 7 هزار میلیارد ریال قرارداد ساخت داخل قطعات نیروگاهی با دانش‌بنیان‌ها
مدیرکل نظارت و بهسازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 7 هزار میلیارد ریال قرارداد ساخت داخل قطعات نیروگاهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است، گفت: طی دو سال گذشته این شرکت و زیرمجموعه‌های آن با کمک 100 شرکت دانش‌بنیان بیش از 150 هزار قطعه نیروگاهی را ساخت داخل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» شرکت‌های دانش‌بنیان امروزه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی جوانان کشور دارند به گونه‌ای که این شرکت‌ها در زمان اوج تحریم توانستند قطعات و تجهیزات مهم را طراحی و تولید کنند تا جاییکه بخشی از تولیدات این شرکت‌ها علاوه برتامین نیاز داخلی به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود.

تولید و تجهیزات استراتژیک در صنایع نفت و گاز و نیروگاهی یکی از گزینه‌هایی است که در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و تجهیزاتی را در این حوزه را تولید کرده‌اند. در همین راستا علی‌اصغر عبدلی مدیرکل نظارت و بهسازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی گفته است که طی چند سال اخیر رویکرد وزارت نیرو استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی برای تامین قطعات نیروگاه‌ها بوده است و همین امر موجب شده است تا در طی دو سال اخیر شرکت برق حرارتی و زیرمجموعه‌های آن با کمک 100 شرکت دانش‌بنیان بتوانند بیش از 150 هزار قطعه نیروگاهی را ساخت داخل کرده و در واحدهای تولید برق استفاده کنند.

عبدلی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از هفت هزار میلیارد ریال قرارداد ساخت داخل قطعات نیروگاهی با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است، ادامه داد: رویکرد استفاده از دانش‌بنیان‌ها در طی چند سال اخیر موجب رفع نیازمندی‌های ساخت داخل کشور شده است و تابستان امسال با استفاده از همین قطعات در نیروگاه‌های حرارتی توانسته‌ایم ضریب آمادگی 98 درصد را به ثبت برسانیم که در میانگین جهانی عدد بالایی است.

مدیرکل نظارت و بهسازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی اضافه کرد: استفاده از پتانسیل دانش‌بنیان‌ها در طی این سال‌ها ضمن کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی ارزی بسیار زیادی که به همراه داشته است، موجب ایجاد حس شجاعت، جسارت و خودباوری در شرکت‌های داخلی شده است.

وی تأکید کرد: در طی این سال‌ها تابوی ساخت داخل قطعات نیروگاهی عملا شکسته شده است و اگر در نیروگاهی قطعه‌ای مورد نیاز باشد مطمئنا گزینه اول برای تامین آن مربوط به تجهیزات ساخت داخل است. در بخش ساخت داخل قطعات نیروگاهی به واقع توانسته‌ایم شعار تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها را به عینه مشاهده کنیم.