پتروشیمی‌ها همچنان قربانی قطعی گاز| زیانی که سال گذشته جبران نشد
پتروشیمی‌ها همچنان قربانی قطعی گاز| زیانی که سال گذشته جبران نشد
کارشناسان براین باورند که با قطعی گاز پتروشیمی‌ها، زیان چند میلیارد دلاری به اقتصاد کشور وارد می‌شود، که دولت علی‌رغم الزام قانونی، تمایلی به قطع یارانه گاز پرمصرف‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه اکثر‌ها کشر‌ها بخاطر تحولات منطقه‌ای با کمبود انرژی دست وپنجه نرم می‌کند. در این میان کشورما نیز در فصل سرد هر سال و بخاطر مصرف بی رویه در بخش خانگی و تجاری و نیز به دلیل عدم مدیریت صحیح هر ساله با کمبود گاز و یا با افت فشار مواجه می‌شود و برای جبران آن مجبور به قطعی گاز صنایع و پتروشیمی‌ها می‌کند غافل از اینکه با این روش پتروشیمی‌ها متضرر می‌شوند.

براساس این گزارش قطعی گاز صنایع پتروشیمی در فصل سرما تبعاتی را برای این صنعت به وجود می‌آورد از جمله آن کاهش درآمد پتروشیمی‌ها به خاطر کاهش تولید و فروش محصولات سبب کاهش ارزآوری و درآمد کشور می‌شود از این رو وضعیت اشتغال در بنگاه‌های پایین دستی به صورت غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به گفته احمد مهدوی ابهر دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، در سال گذشته ۱۱ پتروشیمی متانولی یا اوره‌ای که خوراک گاز طبیعی متان داشته‌اند، دچار قطعی گاز یا محدودیت شدند. متاسفانه بر خلاف تصریح قانون که گفته شده اگر دولت به خواسته خود، گاز پتروشیمی‌ها را قطع کند، باید از همان محل گاز خسارت را تأمین کند و حتی قانون محل جبران را هم مشخص کرده، ولی در هیچ کدام از سال‌های اخیر قانون اجرا نشده است.

باید اذعان کرد و گفت محدودیت مصرف گاز در واحد‌های پتروشیمی بخاطر مصرف بالای بخش خانگی و تجاری است و این موضوع هم ریشه در بی توجهی مشترکان پرمصرف دارد، مشترکان پردرآمدی که با گاز یارانه ای، تفریحات لاکچری می‌کنند. در حالی بخاطر قطعی گاز صنعت پتروشیمی، زیان چند میلیارد دلاری به اقتصاد کشور وارد می‌شود که دولت علی‌رغم الزام قانونی، تمایلی به قطع یارانه گاز پرمصرف‌ها ندارد.