ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر رشت به 90 هزار متر مکعب افزایش می‌یابد/ تصفیه‌خانه شرق انزلی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر رشت به 90 هزار متر مکعب افزایش می‌یابد/ تصفیه‌خانه شرق انزلی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان به تشریح وضعیت چهار طرح فاضلاب این شرکت پرداخت و از بهره‌برداری تصفیه‌خانه شرق انزلی طی سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “هادی نیزه‌باز” در برنامه زنده تلویزیونی «در مسیر پیشرفت» با موضوع “ارزیابی وضعیت تالاب انزلی و چالش‌های پیش‌روی احیای آن” با اشاره به اینکه طی سال‌های متمادی پساب فاضلاب شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا و فومن از طریق رودخانه‌ها به تالاب انزلی ریخته شده، اظهار داشت: از دهه 70 عملیات مطالعاتی و اجرایی طرح‌های فاضلاب این چهار شهر آغاز که با توجه به روند تخصیص اعتبارات عملیات احداث تصفیه‌خانه‌ها و لوله‌گذاری شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب انجام شده است.
وی گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر رشت با ظرفیت 63 هزار مترمکعب در شبانه‌روز جهت تصفیه فاضلاب 150 تا 250 هزار نفر هم اکنون در مدار بهره‌برداری است که ظرفیت این تصفیه‌خانه به 90 هزار مترمکعب افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در قالب طرح فاضلاب شهر رشت 450 کیلومتر لوله‌گذاری شبکه فاضلاب اجرا شده و 1000 کیلومتر لوله‌گذاری باقی مانده است.
نیزه‌باز با اشاره به پیشرفت 85 درصدی تصفیه‌خانه جنوبی شهر رشت (مسکن مهر) گفت: ظرفیت این تصفیه‌خانه 12 هزار مترمکعب در شبانه روز است که فاضلاب مناطق جنوبی شهر را تصفیه خواهد کرد.
وی با تاکید بر فعالیت تصفیه‌خانه 20 هزار مترمکعبی شهر انزلی افزود: در حال حاضر فاضلاب مناطق غربی انزلی به این تصفیه‌خانه هدایت می‌شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به پیشرفت 85 درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب شرق انزلی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از شبکه جمع‌آوری فاضلاب این پروژه اجرا شده و تا سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صومعه‌سرا ظرف مدت 20 ماه اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: خطوط اصلی فاضلاب این شهر اجرا شده که با احداث تصفیه‌خانه، خطوط اصلی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر استاندار و مجمع نمایندگان گیلان جهت جذب اعتبارات ملی در خصوص اجرای طرح‌های فاضلاب شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا و فومن گفت: اجرای طرح فاضلاب شهرهای رشت و انزلی به منظور احیای تالاب بین المللی انزلی به 11 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، که در سال جاری با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور 500 میلیارد تومان برای شهر رشت و 200 میلیارد تومان برای شهر انزلی مصوب شده است.