احداث پتروپالایشگاه گامی موثر در راستای جلوگیری از خام فروشی
احداث پتروپالایشگاه گامی موثر در راستای جلوگیری از خام فروشی
کارشناسان براین باورند که ایجاد و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور می‌تواند به عنوان زنجیره‌ای برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بستر را برای جلوگیری از خام فروشی فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از موضوعاتی به وضوح مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بحث جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل آن به محصول با ارزش افزوده بالاست که این موضوع در دولت سیزدهم به جد دنبال می‌شود؛ بر این اساس، تکمیل طرح‌های پالایشی و پتروشیمی در این دولت شتاب بیشتری به خود گرفته تا محصولات با تکمیل زنجیره ارزش، با حداکثر ارزش افزوده صادر شوند. بنابراین جهت گیری امروز کشور‌های پیشرفته دنیا به سمت ساخت واحد‌های پترو پالایشی معطوف شده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از مزایای ایجاد آن می‌توان به افزایش حاشیه سود فرآوری نفت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌های تأمین خوراک، مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان واحد‌ها اشاره کرد.

در این میان، ایجاد پتروپالایشگاه‌ها نیز در اولویت این دولت قرار دارد تا توسعه پالایشگاهی به عنوان زنجیره‌ای برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد ساخت پتروپالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به نام شهید قاسم سلیمانی را مطرح کرد. پیشنهادی که مورد توجه و حمایت مجلس قرار گرفت و به قانون تبدیل شد. همچنین اقدامات اولیه در جهت احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با خوراک نفت خام سنگین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت.

در کنار این ابر پتروپالایشگاه، همچنین برای ۸ طرح احداث پالایشگاه‌ها و یا پتروپالایشگا‌های جدید به ظرفیت ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز و ۱۱ طرح و پروژه پالایشگاه‌های موجود کشور برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات آن‌ها در چارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی مجوز صادر شده است.

کارشناسان معتقدند که با این اقدامات و ساخت این پتروپالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی کشور ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

گفتنی است پتروپالایشگاه‌ها نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها محسوب می‌شود که بر تجمیع مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تاکید دارد به عبارتی دیگر در مجتمع‌های پتروپالایشگاهی هدف تنها تولید سوخت از بنزین، نفت و گاز نیست بلکه در کنار تولید این محصولات به دنبال تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی است.

باید یادآور شد که توسعه صنعت پتروپالایشگاهی ازجمله برنامه‌های کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه دنیاست. کشور‌های توسعه‌یافته با ایجاد پارک‌های شیمیایی و صنایع پتروپالایشگاهی و ارائه اعتبارات و تسهیلات مناسب و ویژه به این صنایع، زمینه رشد چشم‌گیر صنایع پتروپالایشی خود را ایجاد کرده اند.