تحریم‌های جدید آمریکا مانعی برای صادرات محصولات پتروشمی ایجاد نمی‌کند
تحریم‌های جدید آمریکا مانعی برای صادرات محصولات پتروشمی ایجاد نمی‌کند
یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تحریم صنعت پتروشیمی به سال‌های قبل برمی‌گردد و موضوع جدیدی نیست، گفت: اعلام لیست جدید تحریم‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیری در صادرات محصولات پتروشیمی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» متاسفانه اسم تحریم برای کشور ما اسم ناآشنایی نبوده و نخواهد بود دشمنان نظام هر موقع با پیشرفت ایران مواجه بودند مدام با اعمال تحریم‌ها سعی می‌کنند که سدی جلوی ترقی و پیشرفت کشورمان ایجاد کنند؛ این در حالیست که جوانان کشور  با اعمال این تحریم ها روزبه روز قوی‌تر شده و و این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنند.

براساس این گزارش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی مدام در تحریم بوده و در برخی از سال‌ها شدت تحریم‌ها کمتر و در برخی از اوقات بیشتر بوده است، بنابراین تحریم سه شرکت پتروشیمی فن آوران، خارگ و مارون توسط وزارت خزانه داری آمریکا که به تازگی مطرح شده بیانگر این است که تحریم‌ها برای کشور یک فرصت تلقی شده و بستر را برای توسعه این صنعت هموار می‌سازد.

سعید حسین‌زاده کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در این خصوص گفت: شرکت‌های پتروشیمی کشور از اوایل دهه هشتاد در حوزه خرید قطعات و تجهیزات، فروش محصولات و در جابه جایی‌ها و نقل و انتقالات مالی خود درگیر تحریم‌ها هستند و این موضوع جدیدی نیست، بنابراین اعلام لیست جدید تحریم‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیری در صادرات محصولات پتروشیمی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شرکت‌های ما حساب‌های خارجی برای تبادل محصولات و نقل و انتقال مالی ندارند بلکه از طریق واسطه‌هایی به فروش محصولات خود اقدام می‌کنند؛ بنابراین شرکت‌های پتروشیمی و غیرپتروشیمی ما در این سال‌ها راهکار‌های خنثی سازی و پوشش شرایط تحریمی را فرا گرفته‌اند.

حسین‌زاده ادامه داد: استراتژی صادرات ایران در صنعت پتروشیمی متاثر از تحریم نیست و سیاست‌های صادراتی را در نظر می‌گیرد. این تحریم‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد و متاثر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات است.

در همین راستا مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران گفته بود تحریم‌های جدید آمریکا خللی در کار ما ایجاد نمی‌کند؛ چرا که از گذشته صنایع و محصولات پتروشیمی ما تحریم بوده، اما فروش این محصولات از مسیر‌های مختلف انجام می‌شده است و ادامه خواهد یافت.