نصب كنتورهاي هوشمند با هدف كنترل مصارف خارج از عرف / با همكاري مردم، از تابستان سخت امسال عبور مي كنيم
نصب كنتورهاي هوشمند با هدف كنترل مصارف خارج از عرف / با همكاري مردم، از تابستان سخت امسال عبور مي كنيم
معاون هماهنگي توانير از پايان تعميرات دوره اي نيروگاه هاي توليد برق حرارتي تا پايان ارديبهشت خبر داد و گفت: در راستاي كنترل مصارف خارج از عرف، كنتورهاي هوشمند براي مشتركان پرمصرف نصب مي شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  مهند محمد الله داد  با حضور در برنامه صبح بخير ايران اظهار كرد: توليد برق هزينه بر و زمانبر است با اين وجود همكاران ما درصنعت برق  در خصوص ايجاد نيروگاه و تعميرات دوره اي اقدامات لازم را انجام مي دهند  به طوري كه تا پايان ارديبهشت تعميرات نيروگاه هاي برق به پايان خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه در بخش مصرف نيازمند همكاري مشتركان هستيم، افزود: امسال در حوزه كنترل پذيري مشتركان مخصوصا مشتركان صنعتي،اداري، كشاورزي و مشتركان پرمصرف،  700 هزار كنتور هوشمند نصب شده است تا مصارف خارج از عرف كنترل شود و  اميدوارم با كمك مردم بتوانيم تعادل مناسبس ميان توليد و مصرف برقرار كنيم.
اله داد با بيان اينكه طرح برق اميد ادامه دارد، گفت: مشتركاني كه ميزان مصرف آنها كمتر از الگوي مصرف باشد  و همچنين افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي مانند كميته امدادو سازمان بهزيستي، از تخفيف و بخشودگي طرح اميد بهره مند خواهند شد.
معاون هماهنگي توزيع توانير بيان كرد:مجموع عوامل متعددي در خصوص مديريت مصرف وجود دارد، طبعا استفاده از لامپ هاي كم مصرف مي تواند سهمي در كاهش مصرف داشته باشد، در بخش لوارم خانگي دامنه وسيعي از لوازم با ميزان مصرف متفاوت داريم، اما در اين بخش ميزان مصرف بخچال هاي فريزر و كولرهاي گازي از اهميت ويژه اي برخودار است اما با استفاده از ساير لوازم برقي مانند ماشين لباسشويي و ماشين ظرفشويي در ساعات خارج از اوج بار نسبت به مديريت بار اقدام كرد.
به گفته وي، اهيمت اين اقدامات در فصل گرما به دليل افزايش مصرف بسيار بالاست  به طوري كه مي توان با خاموش كردن لامپ اتاق هايي كه استفاده نمي شود، خاموش كردن تلويزيون در زماني كه مشغول استفاده از موبايل هستيم و يا استفاده از ساير وسايل در نيمه شب يا ابتداي صبح، در كاهش مصرف برق نقش بسزايي ايفاد كرد .
اله داد تصريح كرد: با استقرار دولت سيزدهم تامين پايدار برق در اولويت قرار گرفت به طوري كه وزير نيرو در ابتداي سال با برگزاري جلسات و ايجاد هماهنگي به دنبال تامين برق مشتركان بودند اما بايد بپذيريم كه رشد مصرف برق در كشور متعارف نيست و به طور ميانگين سالانه با رشد 5 درصدي مصرف برق مواجه هستيم  كه اين موضوع به دليل قيمت پايين و قرار دادن برق به عنوان كالاي حمايتي است.
وي افزود:  برق در مساجد، مدارس  مصارف و معابر تقريبا رايگان و كمترين نرخ نيز مربوط به كشاورزي است كه اين نظام قيمت گذاري باعث افزايش مصرف شده است و طبعا مسوليت ما را در بخش توليد افزايش خواهد داد، در شبكه انتقال، فوق توزيع و توزيع اقدامات مناسبي براي كاهش ضريب ريسك برق  صورت گرفته به طوري كه روز گذشته در قم نيروهاي سيم بان مسابقه مهارتي داشتند و برنامه بعدي در استان اهواز است براي حفظ آمادگي نيروهاي زبده صنعت برق برگزار مي شود.
معاون هماهنگي توزيع توانير بيان كرد: به طور متعارف بحث جابجايي بار در همه كشورها مطرح است و به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست كه براي تامين برق در ساعاتي از روز اقدام به ساخت نيروگاه كنيم.

اله داد خاطرنشان كرد:  ساخت يك وات نيروگاه يك دلار هزينه دارد بنابراين در قالب تفاهم نامه اي با  بخش صنايع و كشاورزي اقدام به جابجايي بار خواهيم كرد و مشوق هايي به صنايع به منظور موكول كردن تعميرات و تعطيلات در فصول گرم اعمال شده است.
وي افزود:سرمايه گذاري براي توليد پرهزينه و زمانبر است اين جابجايي بار به منظور جلوگيري از اين هزينه كرد صورت خواهد گرفت.